گفت و گو با عليرضا بهزادي و ليلا عراقيان طراحان پل طبيعت تهران

  پل طبيعت  يکي از جاذبه هاي گردشگري شهر تهران است که در مجموعه گردشگري عباس آباد، پارکهاي آب وآتش و طالقاني را در دو طرف اتوبان شهيد مدرس  به يکديگر متصل مي کند. طرح اين پل  در سال 1388 در يک مسابقه طراحي برنده شد. طراحان پل طبيعت دو جوان خلاق و خوش فکر به نام هاي ليلا عراقيان و عليرضا بهزادي هستند. پل طبيعت در حال حاضر به عنوان يک نماد شهري روزانه پذيراي هزاران گردشگر مي باشد.  با توجه به اينکه مجموعه پرديس طبيعت شانديز داراي جاذبه هاي طبيعي زيادي است، مديريت شهري شانديز  مصمم است به منظور ارتباط بخش شمالي و جنوبي پارک، ايجاد جاذبه هاي بيشتر گردشگري و جذب سرمايه گذار در ساير بخش ها، پلي کاملا پياده محور بر روي رودخانه شانديز، احداث نمايد.

 

با توجه به سير مراحل قانوني، خوشبختانه شرکت مهندسين مشاور ام ايي سي و ديبا(طراح و ناظر اجراي پل طبيعت تهران) به عنوان شرکت مشاور مطالعات و طراحي پل پرديس طبيعت شانديز برگزيده شده اند. مطالب پيش رو، گفت و گويي است که با ليلا عراقيان و عليرضا بهزادي(مديران شرکت ام ايي سي و ديبا) صورت پذيرفته است:

* کمي در مورد پل طبيعت تهران صحبت کنيد.

پل بر محوريت پنج ايده اصلي طراحي شد:

-1 عليرغم اينکه در طرح جامع اراضي عباس آباد قرار بود يک نقطه از هر پارک به نقطه ديگر وصل شود، اما يکي از ايده هاي اصلي بر اين مبنا قرار گرفت که پل نبايد تنها مانند يک پاره خط دو نقطه را به هم متصل کند بلکه مي تواند در هرسمت به چندين شاخه منشعب شود و چند نقطه از يک سمت را به چندين نقطه در سمت ديگر مرتبط سازد. با توجه به اينکه هر دو پارک به صورت شمالي- جنوبي در دو طرف بزرگراه قرارگرفته اند، اين امکان ايجاد ميشود که پل تا نقاط دورتر، حتي تا ورودي هاي هر دو پارک گسترش يابد. در پارک طالقاني در شرق، مسيرهايي از پل منشعب مي شوند که کم کم به مسيرهاي موجود در پارک و ورودي ها ختم ميگردند. در نقطه اي که پل به پارک آب و آتش متصل مي شود، سطح اصلي تا حدود 55 متر در عرض گشايش پيدا مي کند و تبديل به يک ميدان ورودي مي شود که در سه نقطه به منظور حفظ درختان موجود سايت بازشدگي هايي دارد. اين ميدان به گونه اي است که پل را در پارک حل ميکند و جايي که سطح زمين تمام مي شود و پل آغاز ميگردد تقريباً نامشخص است. در طبقه پايين هم مانند سمت شرقي مسيرهايي از پل منشعب ميشوند و به نقاط ديگري در پارک مي رسند.  

2- بر خلاف تعبير معمول از پل که معبري است براي رسيدن از نقطه اي به نقطه ديگر، اين پل از ابتدا به عنوان فضايي براي ماندن طراحي شد. وقتي پل دو پارک تفريحي را به هم وصل مي کند، خود نيز مي تواند يک فضاي تفريحي و ادامه اي از هر دو پارک باشد. با ايجاد فضاي سبز، فضاي نشستن يا عملکردهاي تفريحي ديگر مانند رستوران و کافه، هر دو پارک روي پل ادامه مي يابند و به عبارت ديگر در هم حل مي شوند و بهانه کافي براي ماندن کاربران روي آن ايجاد مي کنند.

3-  پل يا هر مسيري که برروي خط مستقيم طراحي شود، ايجاد پرسپکتيو يک نقطه اي مي کند که فقط رفتن را القا مي نمايد؛ زيرا ابتداي مسير تا انتهاي آن قابل رويت است. اينجا چون قراراست پل، خود فضا و محلي براي ماندن باشد، بايد به جاي يک خط مستقيم به صورت يک مسير غيرخطي يا ترکيبي از چند مسير طراحي شود. طراحي پل به صورت ترکيبي از چند منحني موجب مي شود که مناظري که به چشم ناظر مي آيد بي نهايت باشد. در اين طرح، از آنجايي که انتهاي مسير مشخص نيست، کاربر به جاي رفتن، سرعتش را کم مي کند وبه گشت و گذار و تفحص تشويق مي شود.

4- از آنجايي که در هر دو سمت پل، به خصوص در سمت پارک طالقاني، درختان زيادي وجود دارند، تلاش براين بود که نقاطي که کمترين درخت را دارند براي محل ستونها و نقاط ابتدا و انتهاي پل انتخاب شوند.

همچنين تعداد ستون ها و نقطه اتکايشان روي زمين به کمترين تعداد ممکن رسيد تا مداخله در طبيعت به حداقل برسد.

5- درطراحي اين پل، سازه و معماري از يکديگر مجزا نيستند. با توجه به اينکه دهانه هاي بزرگِ سازه براي باربري و ايستايي، نياز به ارتفاع زياد دارند،

در اين پل ارتفاع سازه به گونه اي انتخاب شد که بتواند خود يک فضاي معماري و قابل استفاده براي انسان ايجاد کند. اين نوع نگاه به سازه باعث شد از ابتدا پل به صورت يک خرپاي سه بعدي فلزي با فرمي پويا در دو سطح پيوسته طراحي شود. اين خرپا بر سه ستون با فرم شبيه درخت قرار مي گيرد که در اين نقاط سازه ارتفاع بيشتري پيدا مي کند و به سه طبقه ميرسد.

2) براي طراحي اين پل تا کنون چه جوايزي دريافت کرده ايد؟

1395 - برنده جايزه بين المللي خوارزمي

1395-  برنده جايزه معماري آقاخان 2016

1394 - رتبه اول جايزه معمار براي فضاهاي عمومي، تهران، ايران

1394- طرح تقدير شده جايزه معماري آسيا، استانبول، ترکيه

1394 - برنده جايزه نقرهاي IPMA براي مديريت پروژه، پاناما

1394- رتبه اول جايزه MEIDAA در بخش پروژه هاي عمومي و شهري خاورميانه، دبي، امارات متحده عربي

1394 - برنده جايزه A + در مسابقه Architizer دربخش پلها و بزرگراهها، نيويورک، ايالت متحده امريکا

1393 - برترين پل شهري در چهارمين کنفرانس بين المللي پل در دانشگاه اميرکبير، تهران، ايران

1393  -  برنده خشت طلايي در فضاهاي گردشگري و تفريحي در روز جهاني شهرها، تهران، ايران

1392 -  برترين سازه فولادي کشور در بخش پل در چهارمين کنفرانس فولاد و سازه، تهران، ايران

3)معمولا در طراحي پل ها، چه ويژگيهايي مدنظرتان هست؟

1- توجه به محيط اطراف و نگاه پايدار به پل

2-  معماري و سازه که با هم همخواني داشته باشد.

3-  بحث کشف کردن و اينکه شما در هرنقطه از اين پل چيزي مي‌توانيد ببينيد يا کشف کنيد براي ما اهميت دارد.

4)وقتي روي پل طبيعت قدم مي زنيد، چه احساسي داريد؟

خوش حالم از اينکه مردم حس خوبي دارند. در حقيقت هدف هم همين بود. اجراي برنامه هاي فرهنگي و تفريحي روي پل طبيعت حس خوبي را به همه مي دهد.  هر قشر و طبقه‌اي مي‌تواند از آن استفاده کند. اين پل تنها پلي است که ماشين‌رو نيست و کم‌توان‌ها به راحتي مي‌توانند از آن استفاده کنند و به نوعي به معناي غلبه انسان بر ماشين است.

5)شاخص ترين پروژه هايي که طراحي يا اجرا کرده ايد، کدام پروژه ها هستند؟

1398 - طراحي پارک نو آوري و فناوري صنعت نفت                                                                 

1397 - طراحي و بازسازي کارخانه نوآوري                                                                                 

1397 - طراحي اجراي  نمايشگاه اتومبيل ايران مال                                                                  

1396 - طراحي پارک موزه صنعت نفت آبادان

1396 - پوشش ETFE   سقف باغ ايراني ايران مال                                                    

1395 - بازار گل و پل ابريشم II- اراﺿﻰ ﻋﺒﺎس آﺑﺎد

1394 - احياء بافت قديمي منطقه سيروس

1393 - طراحي- مشاوره- نظارت اجرايي ﭘﻞ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﺗﻬﺮان- اراﺿﻰ ﻋﺒﺎس آﺑﺎد

1392 - پوشش رستوران کوهسر، مشهد

1390 - باغ پرندگان لويزان، تهران، پارک جنگلي لويزان                                   

6) شهر شانديز را چقدر مي شناسيد؟

به عنوان يک شهر توريستي مي شناسيم .

7)تصورتان از پلي که در شانديز مي خواهيد طراحي کنيد چيست؟

مردم در حال حرکت در آن خوش حال باشند.

 خاطره اي براي توريست ها باشد تا حس خوبي داشته باشند و تبديل به نماد بشود.

8)در صورت رفع موانع، به نظرتان اجراي پل پرديس طبيعت شانديز چقدر زمان مي برد؟

اگر به گفته شما موانعي بر سر راه پروژه ايجاد نشود و در صورت تأمين منابع مالي حدوداً 2 سال طول مي کشد.

 

·        پل پرديس طبيعت شانديز بايد نماد غلبه انسان بر ماشين باشد، به همين دليل کاملاً پياده محور طراحي خواهد شد.

·        در صورت رفع موانع و تامين منابع مالي، اجراي پل پرديس طبيعت شانديز حدوداً دو سال طول خواهد کشيد.

 

***************************

خبرنگار : شراره جمشیدیان

 

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Attachments (0 / 3)
Share Your Location