ارائه خدمات الكترونيك در شهرداري شانديز

در دنياي امروز که سرعت پيشرفت تکنولوژي به نحو چشمگيري افزايش پيدا کرده است و زيستن در دنياي امروز، دركي نوين نسبت به مفاهيمي نوين را مي طلبد.

مفهوم توسعه و شهرنشيني ديگر همانند گذشته فقط در ساخت و ساز هاي مدرن شهري خلاصه نمي شود. يکي از فاکتور هاي مهم توسعه در همه ي جوامع دستاوردهايي است که فناوري باعث ايجادش شده است. در اين ميان نبايد از نقش ابزار قدرتمندي مانند اينترنت غافل بود.

اگر بخواهيم مفهوم شهر الکترونيک را به زباني ساده بيان کنيم، عبارست از شهري که زير ساخت هاي قوي چه سخت افزاري و چه نرم افزاري را به کار بگيرد، تا به صورت شبانه روزي و بي وقفه خدمات زيادي را در حوزه ها و نهاد هاي مختلف خصوصي،دولتي، شرکت ها، فروشگاه ها و ساير بخش هاي مورد نياز را به صورت ايمن و به روز در اختيار شهروندان قرار دهد.

شهر الکترونيک شهري است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرويس‌هاي دولتي و سازمان‌هاي بخش خصوصي بصورت برخط (online) و بطور شبانه‌روزي، در هفت روز هفته با کيفيت و ضريب ايمني بالا با استفاده از ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات و کاربردهاي آن انجام مي‌شود، يا به عبارت ديگر مي‌توان گفت در شهر الکترونيکي خدمات مورد نياز ساکنان از طريق شبکه‌هاي اطلاع‌رساني تأمين شود.به اين ترتيب ديگر نيازي به حرکت فيزيکي شهروندان براي دسترسي به خدمات دولت و نهادهاي خصوصي نيست.

از مزاياي اقتصادي پياده‌سازي شهر الکترونيکي مي‌توان به کاهش هزينه‌هاى تردد شهرى، افزايش سرمايه‌گذارى در نتيجه گسترش ارتباطات جهانى، صرفه جويى در مصرف سوخت‌هاى محدود، تسهيل انجام امور اقتصادى به خاطر 24 ساعته بودن ارائه خدمات و... اشاره کرد و اين مسأله با ايجاد بحران هاي ناگزيري چون همه گيري بحران بيماري كوويد-19 و مواردي از اين دست اهميت خود را بيشتر نمايان مي سازد.

شهرداري شانديز بنا به رسالتي كه براي خود در نظر گرفته است گام هايي به سوي دستيابي به شهر الكترونيك با ارائه خدماتي نوين به شهروندان برداشته است و اين مسير را آغازي براي رسيدن به دروازه پرشكوه شهر هوشمند مي داند.

در همين راستا طي ماه هاي گذشته خدماتي چون سرويس خدمات شهروندي مانند شهرنما، پيگيري الكترونيكي درخواست هاي شهرسازي، تصديق گواهي الكترونيك، پنل ارتباطات مردمي 137 شهرداري و... ارائه شده و اين خدمات در بستر هاي ارتباطي چون اينفوكيوسك هاي شهرداري، پورتال شهرداري شانديز و ‌زير پورتال شانديز من؛ در اختيار عموم شهروندان قرارگرفته است.

اين خدمات كه عموماً مورد اقبال شهروندان محترم قرار گرفته است در آينده تداوم خواهد يافت و دستاوردهاي جديد و به روز آن به اطلاع خواهد رسيد.

 

خبرنگار : شراره جمشیدیان

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Attachments (0 / 3)
Share Your Location