عدم موفقیت دستگاه تعلیم و تربیت در آموزش قرآن

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در میان دانش‌آموزان، علل عدم موفقیت نظام آموزشی در آموزش قرآن را تشریح کرد.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در میان دانش‌آموزان، گفت: براساس قانون اساسی، اسناد بالادستی و قوانین دائمی آشنایی دانش آموزان با قرآن یکی از وظایف آموزش و پرورش است؛ رســالت نظام آموزشی ایجــاد توانایی خواندن همراه بــا فهم و تدبر در قرآن و بهره‌گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی است.

قرآن آنگونه که باید در جامعه و زندگی نوجوانان وجوانان ما نهادینه نشده

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها راه سعادت فرد و جامعه در گرو عمل به دستورات قرآن است، افزود: قرآن آنگونه که باید در جامعه و زندگی نوجوانان و جوانان ما نهادینه نشده از آنجا که آموزش و پرورش نهاد متولی امر تعلیم و تربیت در جامعه است بیشترین انتظارات در زمینه آموزش عمومی قرآن از این نهاد می‌رود.

آموزش عمومی قرآن تنها به معنای روخوانی و قرائت قرآن نیست توجه به باطن قرآن باید در اولویت شود

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه آموزش عمومی قرآن به این معنا نیست که تنها به روخوانی و قرائت بها دهیم بلکه توجه به باطن قرآن را نیز باید در برنامه‌ها موردتوجه قرار گیرد، بیان کرد: فراکسیون قرآن و عترت مجلس به منظور بررسی آموزش قرآن و نهادینه کردن مفاهیم آن جلسات بسیاری با مسئولان نهادهای مختلف به ویژه وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده است در این جلسات اعضا فراکسیون بر آموزش مهارت‌های قرآنی به صورت فراگیر در میان دانش‌آموزان تاکید دارند باید دید چند درصد فارغ التحصیل توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن و درک مفاهیم آن را دارند؛ متاسفانه اقدامات آموزش و پرورش در راستای فراگیری فرهنگ قرآنی در بین دانش‌آموزان موفق و کافی نبوده است.

برنامه‌ریزی و تولید محتوای آموزشــی در حوزه قرآنی برعهده آموزش و پرورش است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: آموزش و پرورش با توجه به ماموریت ذاتی خود وظیفه برنامه‌ریزی و تولید محتوای آموزشــی را برعهده دارد و باید براساس اهداف آموزش عمومی قرآن، سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، ســند تحول بنیادین اقدام نماید.

پژمانفر اظهار کرد: آموزش دقیق مفاهیم قرآنی در مدارس مورد توجه وزیر آموزش و پرورش است به همین منظور کارگروهی برای تحقق این مهم در آموزش و پرورش تشکیل شده و مقرر شد آقای بطحایی شخصا به این موضوع رسیدگی کند و برای اجرایی شدن تمامی ظرفیت‌های آموزش و پرورش را به کارگیرد.

وی با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد موج قرآنی در سطح مدارس با حفظ جزء ۳۰ قرآن، عنوان کرد: این اقدام آقای بطحایی در راستای چشم انداز رهبر معظم انقلاب است؛ مقام معظم رهبری فرمودند کشوری که 85 میلیون جمعیت دارد باید حداقل 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشد بنابراین حفظ جزء سی قرآن می‌تواند راهکاری مناسب برای فراگیر کردن قرائت این هدیه الهی باشد.

آرامش و امنیت در میان حافظان قرآن موج می‌زند

رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات حفظ قرآن در زندگی دانش‌آموزان، اضافه کرد: دانش‌آموزانی که با قرآن انس دارند تاثیرات آن را در زندگی خود درک کرده و حس می‌کنند؛ آرامش، امنیت روحی و روانی در این افراد موج می‌زند این افراد نه تها می‌توانند در حوزه‌های قرآنی به موفقیت‌های بسیار دست یابند بلکه در سایر رشته‌ها و دروس نیز پیشرفت می‌کنند.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.
0 Characters
Attachments (0 / 3)
Share Your Location