به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، بتول گندمی "گفتگوی شهر بهشت" افزود: ابتدا باید به این سئوال پاسخ داده شود که آیا شهرداری مشهد هنگام وقوع بحران مسئولیت مدیریت آن را برعهده دارد یا نه؟ در پاسخ باید بگویی در حالی که هنگام وقوع بحران از شهرداری
توقع ارائه خدمات است اما متاسفانه تصمیم گیران در وزارت کشور، دولت و مجلس شهرداری را ارائه دهنده خدمات و فرمانداری ها را مسئول مدیریت بحران می دانند اما باید پرسید، زیر مجموعه های فرمانداری می توانند بحران را کنترل کنند؟
وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع ما در شهرداری نیازمند وجود یک مرکز مدیریت بحران هستیم زیرا هنگام وقوع بحران همه نگاه ها به سوی شهرداری است لذا این مرکز در شهرداری ایجاد و به دنبال این هستیم تا آن را به اداره کل زیر مجموعه حوزه شهردار مشهد ارتقا دهیم تا در زمان بحران شهردار اقدامات مورد نیاز را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: حتی در صورت نیاز این آمادگی را داریم تا با هماهنگی وزارت کشور به جای اداره کل سازمان مدیریت بحران را در شهرداری ایجاد کنیم.
گندمی با بیان اینکه ضمن حفظ ساختار مدیرت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد باید در صورت وقوع بحران در مناطق شهری این مدیریت در مناطق شهرداری نیز فعال شود اظهار کرد: در کنار این موضوع ارائه آموزش های مورد نیاز مقابله با بحران نیز از اهیمت بسزایی برخوردار است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: مدیریت بحران نیاز به وجود مدیریت یکپارچه شهری دارد که هنوز محقق نشده است اما در مواقع بحران نیاز به هماهنگی میان دستگاه های خدماتی از جمله آب، برق، گاز، اورژانس و هلال احمر وجود دارد که با برگزاری جلساتی مذاکراتی این هماهنگی تا حدودی ایجاد شده است و تقویت خواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه شود این است که لازم است نسبت به آن شبکه هایی که دستگاه های خدماتی زیر زمین دارند آگاهی لازم را داشته باشیم تا زمان وقوع بحران بدانیم لوله های گاز، آب وکابل های برق کجا قراردارند تا از آسیب و خرابی بیشتر پیشگیری کنیم.
وی به حادثه آتش سوزی برج سلمان اشاره کرد و گفت: شهروندان در آن زمان از خود می پرسیدند که چرا بالابر آتش نشانی به طبقات بالایی برج نمی رسد ؟ و چرا فاقد این تجهیزات هستیم؟ لذا به دنبال تجهیز ناوگان آتش نشانی به بالابرهای مرتفع تر رفتیم و دو خودرو بالابر 72 متری آتش نشانی را با قیمت 18 میلیارد و 700 میلیون تومان از ایتالیا خریداری کرده ایم که اگر اقدام نمی کردیم اکنون باید برای خرید آنها 70 میلیارد تومان هزینه پرداخت می کردیم.
وی افزود: یک ماه دیگر تعدادی از پرسنل آتش نشانی مشهد برای آموزش استفاده از این بالابرهای پیشرفته به ایتالیا سفر خواهند کرد و بعد آز آموزش این بالابرها در ناوگان آتش نشانی فعال خواهند شد.
گندمی به مصوبات شورای شهر برای تجهیز ناوگان آتش نشانی مشهد اشاره و اضافه کرد: امسال مبلغ 49 میلیارد تومان دیگر نیز برای خرید 19 دستگاه خودرو سنگین آتش نشانی و تجهیزات مورد نیاز اختصاص داده ایم.
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر مشهد ادامه داد: در حوزه ایمنی دو تصمیم اتخاذ کرده ایم و با توجه به بودجه در نظر گرفته آنها را پیش خواهیم برد که یکی از آنها بحث آموزش و ارتقا فرهنگ شهروندی در حوزه ایمنی است، در حادثه آتش سوزی برج سلمان شاهد حضور تعداد زیادی از مردم در محل حادثه بودیم که نتنها کمکی نبود بلکه باعث ایجاد اختلال در خدمات رسانی آتش نشانان شده بود که این موارد باید با فرهنگ سازی بر طرف شود.
وی تصریح کرد: نکته دوم نیز ارائه آموزش مقابله با بحران به شهروندان است که سه سال پیس در این زمینه گروه های دوام ثامن ایجاد و سال گذشته 3 هزار نفر در این زمینه آموزش های لازم را دیده و اکنون 7200 نفر تحت پوشش دوام ثامن در محلات مختلف شهر در صورت بروز بحران خدمات رسانی خواهند کرد.
گندمی ادامه داد: در کنار این تعداد 50 گروه و تیم عملیاتی نیز برای کمک به تیم های امداد و نجات نیز تشکیل شده که در زمان بروز بحران در مناطق مختلف فعال خواهند شد.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فن آوری اطلاعات شورای شهر مشهد اظهار کرد: همچنین امسال 900 میلیون تومان اعتبار برای مناسب سازی اماکن عمومی در نظر گرفته شده است و 14 سوله بحران که آماده شده اما تجهیز نشده بودند مجهز خواهند شد.
وی در ادامه افزود: آنچه که در کنار حوادث طبیعی شهر مشهد را تهدید می کند، رعایت نکردن مقررات ساختمان توسط برخی از افراد، وجود کارگاه های پنهانی تولید مواد شیمیایی در مناطق شهری و برخی موارد دیگر است که باید با هماهنگی نظام مهندسی ساختمان، شهرداری مشهد و سایر دستگاه های نظارتی، اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از این موارد انجام شود.