مشهد- ایرنا- مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان گفت: تکثر و تعدد انجمنهای ادبی در مشهد بی رویه و بدون پشتوانه علمی و پایه گذاری درست صورت گرفته که یک نقطه ضعف است.
راضیه رجایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته اینکه افراد در روزهای مختلف با سلایق، گرایشهای ادبی گوناگون در مکانهای مختلف برای شعرخوانی گرد هم بیایند موجب در دسترس تر شدن انجمنها و جذب بیشتر مخاطب می شود و یک حسن است اما این شکل تکثر بی رویه و پراکندگی زیاد انجمنهای شعر بدون شناخت و پشتوانه ادبی لازم این محافل را آسیب پذیر می کند.
خراسان رضوی در سامانه جامع امور انجمنهای ادبی تاکنون 140 انجمن را به ثبت رسانده که شناسه حدود 60 انجمن صادر شده و از این تعداد بیش از 50 انجمن متعلق به شهر مشهد است.
مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان ادامه داد: خیلی وقتها جلسات ادبی همسو هستند، از نظر طیف مخاطب یکسانند و می توانند جمع شوند و فضا هم یکسان است و از نظر جغرافیایی و مکانی هم یکی هستند اما تجمیع نمی شوند و چنین اتفاقی نمی افتد. در چنین شرایطی احساس می شود که مقصود برگزاری جلسه است نه شعر.
وی گفت: این تجمیع بازدهی را هم افزایش می دهد چون تعدد در یک حد معقولی خوب است اما آسیبهای این میزان رواج افراطی انجمنهای ادبی و شبهای شعر بیشتر از منافعش است.
رجایی افزود: همفکری در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و ادبی و زاویه داشتن در مورد ماهیت شعر نیز یک گزینه مهم برای متعدد و متکثر شدن جلسات ادبی می باشد اما مسئله این است که افرادی با جهت گیریهای همسان در همه این مسائل باز هم جلسات جدا و منفک از یکدیگر برگزار می کنند.
وی ادامه داد: انجمنهای ادبی صرفا کارکردشان دور هم نشستن و شعرخوانی نیست. البته شعر می خوانند اما نقد و بررسی هم بخش مهمی از کارکردهای این انجمنهاست ضمن اینکه خواندن شعر و دورهم جمع شدن انگیزه ای است برای ادامه کار، سرایش و شعر بهتر گفتن و ایجاد حس رقابت بین شعرا و آشنایی با شعرای پرسابقه.
مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان گفت: خوب است که تعامل میان ظرفیتهای ادبی دانشگاهها و انجمنهای ادبی بیشتر شود و مراودات بیشتری وجود داشته باشد که البته در سالهای اخیر بیشتر شده است. هر چند ندیده ام که دانشگاه شاعر بپرورد یعنی فضای غالب دانشگاه چنین است.
وی ادامه داد: نمی توان با مثال زدن فردی مثل دکتر قیصر امین پور، دکتر سید حسن حسینی و یا حتی شخصیتی چون استاد شفیعی کدکنی این حکم را نقض کرد زیرا امثال این شخصیتهای ممتاز ادبی از این جهت که دکترای ادبیات داشته اند شاعر خوبی نشده اند بلکه بر عکس چون شاعران و ادیبان خوبی بوده اند به تحصیل دانشگاهی در رشته ادبیات روی آورده اند.
مسئول دفتر شعر حوزه هنری خراسان گفت: اگر شاعر و منتقد و در کل استعداد ادبی خوب به سمت دانشگاه برود ممکن است دانشگاه هم چیزی بر بار ذوقی شاعر بیفزاید اما اینگونه نیست که فرد بی هیچ داشته ادبی به دانشگاه برود و شاعر و منتقد خوبی شود.
رجایی افزود: اغلب چارچوبهای دانشگاهی مانعی است برسر راه رشد و نوآوریهای ادبی و قالبها و قوانین از پیش تعیین شده بعضی اوقات نقش سرعتگیر را ایفا می کنند البته ورود هر چه بیشتر افراد خوش ذوق و مستعد به دانشگاه جای امیدواری بیشتری را برای همه ادب دوستان فراهم ساخته است.