Written by on

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد گفت: تمامی دستگاه‌هایی که با حوزه ساخت مدارس مرتبط هستند باید در این حوزه حضوری فعال داشته باشند راه توسعه از ساخت مراکزی چون مدرسه می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا بهراد در افتتاح مجموعه آموزشی طاهباز بیان کرد: هر کشوری در عرصه جهانی به نامی معروف است. قطعا ایران نیز با فاکتورهایی در جهان شناخته شده است. ایران را با فرهنگ و تمدن در جهان می شناسند اگر در هر کجای ایران نام ایران شنیده شود، این دو مقوله به ذهن می‌آید.

وی ادامه داد: کشوری که سال ها پیش تمدنی بزرگ داشته، پیامبری چون زرتشت و کتابی همانند اوستا داشته و اقوام ایرانی را به حفظ محیط زیست دعوت می‌کند، این جریان تمام نمی شود و همچنان ادامه خواهد داشت. در کشورهای خارجه کوروش کبیر را بهتر و بیشتر از ما می‌شناسند.

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد عنوان کرد: کوروش کبیر در 2500 سال پیش بیان کرده که مدرسه را بایستی در خارج از شهر احداث کرد. چرا که مسیر گذر دانش آموزان از بازار و کوی می گذرد و دانش آموز بزه و گناه می آموزد.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان در خارج از ایران بسیار دوران حکومت و جنگ‌های کوروش را مورد مطالعه قرار می‌دهند. نکته‌ای که برای ما اهالی تعلیم و تربیت مهم است، توجه کوروش به مقوله آموزش و پرورش است.

بهراد تصریح کرد: چنین سخنانی مربوط به بیش از دو هزار و 500 سال پیش است. اکنون این موارد و نکات در سیستم‌های آموزشی کشورهای توسعه‌یافته اعمال می‌شود.

وی در خصوص پایه‌گذاری مدرسه نوین در ایران تشریح کرد: مدارس جدید در ایران توسط میرزا حسن خان رشدیه پایه گذاری شده است. او این سوال را با خود مطرح کرده که چرا از دریای مدیترانه به سوی غرب با دریای مدیترانه به سوی شرق تفاوت هایی وجود دارد؟ او بعد به پاسخ این سوال رسید و آن نبود آموزش و پرورش در شرق است.

بهراد ادامه داد: در ابتدا مردم با این عمل رشدیه مخالفت کردند و مدرسه توسط مردم تخریب شد. در چندین شهرهای دیگر نیز این عمل تکرار شد و مردم مدارس را تخریب کردند. سپس میرزاحسن خان بنایی را ایجاد کرد که ما در این سال ها اکنون در حال استفاده از آن هستیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد تاکید کرد: عده‌ای فکر می‌کنند به هر میزانی که شعار بدهند می‌توانند به مردم خدمت کنند. با شعار نمی‌توان حتی ذره‌ای از مشکلات شهر مشهد را برداشت.

بهراد با اشاره به مشکل کمبود زمین برای ساخت مدرسه در ناحیه 5 مشهد خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش ناحیه امروز 5 گرفتار نداشتن زمین شده است، می توان به ناحیه 5 برای ساخت مدرسه زمین اهدا کرد. در سال 1961 میلادی اگر بتوان یک کشور برای نازلترین وضع زندگی مثال زد، قطعا چین مناسب این مثال بوده است. اما اکنون چین کجاست؟

وی با تقدیر از خانم طاهباز، خیر مدرسه ساز، بیان کرد: ما نیاز مبرمی به ساخت و نوسازی مدارس داریم. یک سنت نیک در این ناحیه توسط خانواده ایشان پایه گذاری شده است و امیدواریم که برداشت های مناسب از آن صورت گیرد.

بهراد ادامه داد: تمامی دستگاه‌هایی که با حوزه ساخت مدارس مرتبط هستند بایستی در این حوزه حضوری فعال داشته باشند. راه توسعه از ساخت مراکزی چون مدرسه می‌گذرد. علاوه بر نهادهای مرتبط با شهرسازی و غیره، سازمان‌هایی نظیر اداره آب و غیره نیز بایستی حضوری فعال داشته باشند.

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد تاکید کرد: سوال‌های بی‌پاسخی برای ما در شهر مشهد به وجود آمده است. چرا اداره آب با وجود دریافت هزینه مربوطه به مدرسه آب رسانی نکرده است؟ چرا اکنون مدرسه بایستی افتتاح شود اما مدرسه آب ندارد؟ با شعار و حرف نمی‌شود به توسعه رسید. از چهار شهرداری ناحیه 5، تنها دو شهرداری همکاری لازم و کافی را با آموزش و پرورش دارند.

وی اذعان کرد: زمینی که در آن مدرسه افتتاح شده است، به آستان قدس تعلق دارد. اکنون توانایی پرداخت یک دهم مطالبات آستان قدس را نداریم. آستان قدس و شهرداری بایستی نوع نگاهشان به آموزش و پرورش را عوض کنند. اگر به دنبال توسعه و رفاه هستیم بایستی همکاری گسترده‌تری با آموزش و پرورش انجام داد.

بهراد تصریح کرد: ما مدرسه ساز در ناحیه 5 کم نداشته ایم اما تنها فقط به ساخت مدرسه اکتفا کرده اند و باقی کار را رها کرده اند. ایشان اما چنین نیستند و تا انتهای کار و رفع تمام مشکلات با ما همراه بوده و هستند.

وی افزود: در دوره های پیشین مدیریت ناحیه 5 یک اردوگاه فرهنگی و آموزشی در طرقبه تملک کرده اند. بعدها با گذشت زمان ساخت هایی آنجا انجام شد اما به رغم تمام این کارهای مناسب توانایی گسیل دانش آموز به این اردوگاه را نداشتیم.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.