مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد با اشاره به اینکه تئاتر در مشهد هنری رو به گسترش است و در حال حاضر 5 درصد از مردم مشهد به تماشای تئاتر میروند، گفت: نبود دانشگاه یا محیطهای آموزشی مشکل عظیمی است که حوزه تئاتر در مشهد با آن مواجه است و این موضوع
ضعف خیلی بزرگی برای تئاتر ما است.
یاسر عودی در گفتوگو با خبرنگار مشهدپیام، درباره علت برخی از ناکامیهای تئاتر در مشهد گفت: نبود دانشگاه یا محیطهای آموزشی مشکل عظیمی است که حوزه تئاتر در مشهد با آن مواجه است و این موضوع ضعف خیلی بزرگی برای تئاتر ما است.
مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد با اشاره به تجاری نشدن تئاتر در مشهد، بیان کرد: برای نمایشها با تک تک عوامل قراردادی بسته نمیشود و بخش اعظمی از دستاندرکاران براساس علاقهاشان فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه، با مطرح شدن بودجه باید کارشناسان مختلف هم پای کار آیند، افزود: این بدین معنا است که برای هر کار باید مدیر کنترل پروژه هم وجود داشته، یا برای مثال مدیر امور مالی برای برآورد اقدامات، هزینههای پیشتولید و درآمد اجراها وجود داشته باشد اما این موضوعات در مشهد بهطور تخصصی دنبال نمیشود.
عودی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این موارد توسط خودمان نیاز به حمایتهای دولتی در ابتدای کار است، اضافه کرد: هماکنون حمایت دولتی صورت نمیگیرد در حالیکه حدود ۱۰ سال قبل برای شروع و اجرای پروژه بودجهای برای گروهها اختصاص مییافت که در حال حاضر بودجه قطع شده است.
مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد تشریح کرد: الان برای تئاتر تنها یک مجتمع امام رضا(ع) وجود دارد که از هنرمندان نباید مبلغ ثابتی دریافت کند یا اینکه با درصد و شرایطی مناسب در اختیار هنرمندان قرار گیرد که متأسفانه اینکار انجام نمیشود.
وی یکی دیگر از عوامل تجارینشدن تئاتر را عدم وجود اسپانسر در نمایش دانست و تصریح کرد: نمایشهای با فروش بیش از ۱۵۰میلیون تومان هم وجود دارد اما این موجب دریافت حمایت از سوی کارشناسان کاربلد اسپانسرینگ نشده است و متأسفانه اسپانسرینگ تئاتر هنوز در مشهد برای خود جایی باز نکرده است.
عودی درباره سطح مخاطبان تئاتر گفت: بیشتر مخاطبان جوان جذب تئاتر شدند و بههمین دلیل برای اجرا زمانی غیر از بازه امتحانات دانشگاهها برنامهریزی میشود، در مجموع مخاطبان تئاتر نسبت به ۵-۶ سال گذشته با رشد ۵ برابری مواجه شدند.
مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد در خصوص شاخصههای یک نمایش خوب، بیان کرد: تئاتری که خوب بفروشد را میتوان یک کار خوب دانست و در شهر مشهد اگر سطح کیفیت بازیگر و کارگردان و همچنین نمایشنامه متوسط رو به بالا باشد قطعا در طی اجرا ۷۰-۸۰ درصد ظرفیت تماشاخانه را پر میکند، ضمن اینکه نمایشنامهای که میزان طنز آن متوسط رو به بالا باشد مخاطب بیشتری دارد.
وی تئاتر را در مشهد هنری رو به گسترش عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع را از تعداد ورودی کلاسهای بازیگری میتوان برداشت کرد، همچنین افزایش تعداد تماشاخانهها نسبت به سال گذشته از دو تماشاخانه به پنج تماشاخانه را که البته هنوز کمبود ظرفیت مشهود است، میتوان یکی از دلایل گسترش تئاتر در مشهد بیان کرد.
عودی با اشاره به اینکه ما تئاتریها آدمهای پولداری نیستیم و اسپانسر هم نداریم، تشریح کرد: صداوسیمای استانی هیچ حمایتی از تئاتر نمیکند، آیا واقعا کار سختی است که برنامه اجرای نمایشهای سطح شهر را زیرنویس کند؟ چون این یک اتفاق فرهنگی است و باید از تولیدات فرهنگی حمایت کند.
مدیرعامل پردیس تئاتر مستقل مشهد با اشاره به عدم همکاری شهرداری برای تبلیغات تئاتر در سطح شهر، افزود: شهرداری میتواند فضاهای مربوط به خود را بهصورت ثابت در اختیار هنر قرار دهد و این جریان باید پیش برود تا تهیهکنندگان و سرمایهگذاران هم به این حوزه ورود پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ درصد از مردم مشهد به تماشای تئاتر میروند، توضیح داد: حدود ۱۰ سال قبل یک نمایش نهایتا برای یک هفته اجرا میشد اما اکنون کمترین زمان اجرا ۳ الی ۴ هفته است و میتوانیم بگوییم که تئاتر بسیار رو به رشد بوده اما کسی که شغل و حرفهاش تئاتر باشد اصلا نمیتواند از این راه ارتزاق کند.