Written by on

اولین اردوی مادر و دختری توسط باشگاه ملکه و برای دختران ۹ تا ۱۲ ساله به همراه مادرانشان در بوستان شهربانو باغ وکیل آباد مشهد کلید خورد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، باشگاه مخاطب محور ملکه با هدف ترویج زیست عفیفانه توسط شهرداری مشهد شکل گرفته و مخاطبین این باشگاه دختران بین 9 تا 12 ساله هستند. این باشگاه با همکاری تشکل‌های مردم نهاد،قصد دارد تا از طریق شیوه های آموزشی جدید از جمله بازی‌های کودکانه، اجرا و نمایش و گفت وگو به موضوع زیست عفیفانه بپردازد و به همین منظور نیز تعدادی مربی با نام رهیار از بین نسل جوان علاقه مند به فعالیت در حوزه کودک انتخاب و سپس برای این افراد دوره های آموزشی گذاشته می‌شود.

از دیگر اقدامات باشگاه ملکه راه اندازی پاتوق های محلی ویژه کودکان در سطح مناطق مشهد است و تا کنون سه منطقه مشهد نیز به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده اند و قرار است به زودی پس از بررسی و آسیب شناسی در سایر محلات این پاتوق ها راه اندازی شوند، علاوه بر اجرای این اقدامات فرهنگی، باشگاه ملکه برای افرادی که عضو هستند،اردوهای تفریحی مادر و دختری برگزار می‌کند که اولین دوره از این سلسله اردوها در بوستان "شهربانو" باغ وکیل آباد مشهد برگزار شد و در این اردو نیم روزه،دختران بین 9 تا 12 ساله به همراه مادرانشان حضور داشتند.

 

بیان دغدغه‌های مادران مهمترین ویژگی اردوی مادر و دختری

ساعت 9صبح است و اندک اندک فضای بوستان شهربانو مملو از افرادی می‌شود که برای حضور در اردوی مادر و دختری ثبت نام کرده اند. هوای آفتابی به همراه نسیمی که گهگاهی می وزد فضای پارک را مفرح کرده است، کمی که می‌گذرد، مجری برنامه را آغاز می‌کند و کودکان به سمت محل اجرای برنامه هایی که برایشان در نظر گرفته شده است می روند، بعد از گذشت یک ساعت از اجرای برنامه، مادران نیز به آمفی تئاتر این بوستان به منظور حضور در کارگاه آموزشی دعوت می‌شوند،.

یکی از مادرانی که عضو باشگاه ملکه است در خصوص چنین برنامه‌هایی می‌گوید:همینکه می‌توانیم به همراه دخترانمان در این اردو حضور داشته باشیم خوب است، امروزه نسل تغییر کرده و این نسل جدید، دیدگاه‌های جدیدی دارند، به همین منظور نیز فرصت‌های کمی وجود دارد تا در کنار فرزندانمان باشیم، این اردوها رابطه های مادر و دختری را مستحکم تر می‌کند و باعث می‌شود در جمع فرزندانمان را بهتر بشناسیم و بهتر درکشان کنیم، همچنین در کنار این اردو، برگزاری کارگاه‌های آموزشی باعث می‌شود تا مادران دغدغه‌هایی که با فرزندان خود دارند را بیان کنند.

اردوهای مادر و دختری، دلیلی برای باهم بودن

یکی دیگر از مادران که در این اردو حضور دارد نیز بیان می‌کند:امروزه فرزندانمان، به دلیل وجود فضای مجازی از خانواده ها فاصله گرفته اند و فضای مجازی سبب شده تا آنها طور دیگری تربیت شوند، و اردوی مادر و دختری بهترین دلیل برای باهم بودن است، از طرفی نیز باعث می‌شود تا دخترانمان با افراد جدیدی آشنا شوند و تعامل را با دیگران بیاموزند، همچنین مادران نیز از طریق این کارگاه های آموزشی یاد می‌گیرند، تا چگونه با دختران خود ارتباط برقرار کنند.

آموزش مهم‌ترین محوریت اردوی مادر و دختری

یکی دیگر از مادران حاضر در این اردو نیز می‌گوید:دختران 9 تا 12 ساله، در سن حساسی قرار دارند و باید مادران بتوانند با آنها به نحو درستی ارتباط بگیرند، از طرفی اردوهای مادر و دختری فقط جنبه سرگرمی ندارد، بلکه باعث می‌شود تا دختران در این سن آموزش‌های جدیدی ببینند و این آموزش ها قطعا در آینده برایشان مفید است، همچنین این اردوها سبب می‌شود تا بچه‌ها از گوشه نشینی بیرون بیایند و مادرانشان را دوست خود بدانند.

 

برگزاری اردوهای مادر و دختری با همکاری تشکل‌ها

در ادامه زهرا آل سیدان مجری و طراح این اردو نیز توضیح می‌دهد:باشگاه ملکه از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد راه اندازی شده و فعالیت های این باشگاه ویژه دختران 9 تا 12 ساله است.

وی ادامه می دهد:تمامی فعالیت‌های باشگاه ملکه با همکاری تشکل‌های فرهنگی است که کارهای اجرایی این باشگاه را برعهده دارند و ما به عنوان نماینده شهرداری مشهد از ایده های خلاقانه این تشکل‌ها حمایت می‌کنیم.

آل سیدان با اشاره به برگزاری اردوی مادر و دختری در بوستان شهربانو تصریح می‌کند:هدف از برگزاری این اردو که برای نخستین بار توسط باشگاه برگزار شد این است که دختران 9 تا 12 ساله که در مرحله پیش از شروع نوجوانی و در سن رشد هستند، بتوانند از طریق بازی هویت خود را کشف کنند.

 

این مجری و طراح در ادامه مطرح می‌کند:به همین منظور نیز، در این اردوها و توسط تشکل ها، ایستگاه های بازی گروهی طراحی شده تا بچه ها بتوانند، در این سنین کار گروهی را تجربه کنند.

آل سیدان با اشاره به اینکه بازی های طراحی شده در ظاهر جنبه سرگرمی دارند اما در نهایت باعث می شود تا کودک خود را کشف کند بیان می‌کند:در برنامه های تدارک دیده شده، سعی گردیده تا مادران نیز در انجام بازی های گروهی همراه فرزند خود شوند و یکی از اهداف باشگاه ملکه، آموزش ارتباط گرفتن صحیح مادر با دختر خود است که به همین منظور نیز در حاشیه این اردوها برای مادران کارگاه های آموزشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است تا باشگاه ملکه به صورت محله محور فعالیت داشته باشد می‌افزاید:تا کنون، برای انجام برنامه های آموزشی، 6 منطقه به عنوان پایلوت انتخاب شده و قرار است تا فعالیت ها در این مناطق تا انتهای فصل بهار سال آینده ادامه داشته باشد و پس از اینکه اجرا طرح در این مناطق آسیب شناسی شد، در تمامی مناطق سیزده گانه شهر مشهد نیز اجرا شود.

مخاطبین باشگاه ملکه سرمایه‌های اجتماعی نسل آینده

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در همین رابطه بیان می‌کند:در گام نخست معرفی باشگاه ملکه، 3 هزار مخاطب در این باشگاه عضو شدند و محوریت برنامه‌های این باشگاه در خصوص ترویج زیست عفیفانه است.

 

وی ادامه می‌دهد:برگزاری اردوهای مادر و دختری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه مادران و انجام بازی‌های کودکانه در راستای تربیت نسل نوجوان از مهمترین اقدامات باشگاه ملکه است.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه باشگاه ملکه با همکاری تشکل‌های مردمی فعالیت دارد تصریح می‌کند:برای مربیانی که قصد دارند در این باشگاه فعالیت داشته باشند،کلاس های آموزشی گذاشته می‌شود و این مربیان با نام رهیاران در باشگاه ملکه فعالیت خواهند داشت که اغلب این رهیاران از نسل جوان انتخاب می‌شوند.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهدمطرح می‌کند:قرار است تا باشگاه ملکه در هر محله، پاتوق‌هایی را برای دختران 9 تا 12 ساله راه اندازی کند که اکنون محلات توس، قاسم آباد و احمد آباد، به عنوان پایلوت اجرا این طرح انتخاب شده اند و هر هفته پنج شنبه ها این پاتوق ها در این مناطق فعال هستند و در انتهای هر 3 هفته نیز اردوهای مادر و دختری برگزار می‌شود.

اسماعیل زاده می افزاید:مخاطبین باشگاه ملکه سرمایه های اجتماعی نسل فردا هستند و تمام اهداف باشگاه ملکه این است که در زمینه آموزش‌ها نگاهی جدید داشته باشد و از طریق بازی و گفت وگو، زیست عفیفانه را ترویج کند.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.