به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، سیدحمیدرضا ملک جعفریان دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این اداره کل به بهانه کسب رتبه برتر در حوزه پدافند غیرعامل به بیان دیدگاه ها و عملیات های انجام شده در این حوزه، همزمان
با هفته پدافند غیرعامل پرداخت.
ملک جعفریان گفت: در تقسيمات کشوري، استان پهناور خراسان که گستره شمال شرق کشور را در بر گرفته به سه استان تقسيم گرديده است که این استانها از شمال و شمال شرقی با جمهوری ترکمنستان و از شرق با افغانستان مرز مشترک دارد از جنوب با استان¬های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و از غرب با استان¬های یزد، اصفهان، سمنان و گلستان همجوار میباشد.
استان خراسان رضوي به دليل وجود بارگاه ملکوتي حضرت رضا (ع) هرساله پذيراي ميليونها زائر است که از راههاي دور و نزديک به شهر مشهد سفر میکنند و همچنين وجود بنگاههای اقتصادي و کارخانجات و صنايع بزرگ، باعث شده است که اين استان به مهمترين مرکز اقتصادي در شرق کشور تبديل شود.
همجواري اين استان با دو کشور افغانستان و ترکمنستان و عبور سه کریدور ترانزیتی کشور از این استان، وجود پایانه مرزی و گمرک لطف آباد، باجگيران، دوغارون و بازارچه مرزي سرخس بر رونق حمل و نقل اين استان افزوده است و حجم قابل توجهي از ترانزيت کشور از جادههای اين استان عبور میکنند.
عدم دسترسي به آبهاي آزاد و همچنين محدود بودن صنعت هوايي در اين استان موجب شده است که بخش عمدهای از حجم حمل و نقل استان از طريق زميني صورت گيرد. در اين ميان اهميت حمل و نقل جادهای به مراتب بيش از حمل و نقل ريلي است. عليرغم اين که خطوط سراسري راه آهن مشهد ـ تهران، مشهد ـ سرخس و مشهد ـ بافق ـ بندرعباس جزئي از شبکه ريلي اين استان است، اما همچنان بيشتر جابجائي کالا و مسافر استان از طريق جادههای استان صورت میگیرد.
طول راههای ترانزیتی استان خراسان رضوی 2070 کیلومتر و طول راههای شریانی 2312 کیلومتر میباشد که در مقایسه طول راههای ترانزیت و راههای شریانی سایر استانها در کشور به ترتیب مقام دوم و سوم میباشد.
تعداد کل تونلهای این استان 5 تونل با طول کل 2956 متر میباشد و در حال حاضر شبکه راههاي شهری استان حدود 6501 کيلومتر طول دارد که شامل 111 کيلومتر آزادراه، 1150 کيلومتر بزرگراه، 1289 کیلومتر راه اصلي و 3951 کيلومتر انواع راههاي فرعي میباشد.
طول راههای روستائی استان خراسان رضوی 8296 کیلومتر بوده که از این میزان 7490 کیلومتر آسفالته و 806 کیلومتر شوسه می¬باشد.
ملک جعفریان در قسمتی دیگر از گزارش خود گفت: راه از چند منظر دارای اهمیت دفاعی میباشد:
1. اهمیت اقتصادی و اجتماعی راههای اصلی، بزرگراهها و آزادراهها به جهت امکان حمل انبوه بار و مسافر
2. امکان اعمال حاکمیت ملی که یکی از لوازم حاکمیت و اقتدار ملی، وجود شبکههای ترابری در اختیار حاکمیت و سهولت دسترسی به مناطق مختلف میباشد.
3. امکان لجستیک دفاعی کشور که قابلیت حمل انبوه و مداوم سلاح، تجهیزات و ادوات نظامی، نیرو و تدارکات به هنگام دفاع برای پشتیبانی جبهههای جنگ (معمولاً مناطق مرزی)
4. امکان مدیریت بحران و اعمال حاکمیت ملی که سهولت نقل و انتقال انبوه برای مدیریت بحرانهای مختلف اهمیت دارد.
5. داشتن اهرمهای نظارت و کنترل بر استفاده نیروی متخاصم از امکانات ترابری کشور یا امکانات مشترک در منطقه
وی همچنین تشریح کرد: انجام اقدامات دفاع غیر عامل به منظور مقابله با تهاجمات احتمالی دشمن و تقلیل خسارات ناشی از حملات هوایی، زمینی و دریایی موضوع اساسی است که دامنه و گستره آن کلیه زیر ساختهای کلیدی از جمله سیستم حمل و نقل و شبکههای مواصلاتی را شامل شده، زیرا با انهدام این بخش از زیرساختها، خطوط مواصلاتی کشور مورد تهاجم قطع گردیده و امکان حمل و نقل و به طبع خدمات رسانی و پشتیبانی صلب میشود. بنابراین کشورهایی که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ را تجربه نمودهاند برای حفظ سرمایههای ملی و منابع خود توجه ویژهای به دفاع غیرعامل نموده و در راهبردهای دفاعی خود جایگاه والایی برای آن قائل شدهاند.
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل ادامه داد: در شش ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 140 میلیارد ریال خسارت ناشی از سیل به زیرساخت های جاده ای وارد گردید که در حال پیگیری های لازم جهت جذب اعتبار به منظور رفع آنها هستیم.
وی سایر اقدامات انجام شده در بخش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل را تشریح کرد وگفت: پیگیری اهداف و برنامه های عملیاتی پدافند غیرعامل اختصاصی و تخصصی سال 97 شامل تعمیرات اساسی پل ها، اجرای کنارگذر برای 5 دستگاه از پل های بزرگ و با اهمیت استان، تأمین قطعات بتنی پیش ساخته، بهسازی راهدارخانه ها، آموزش و ارتقاء پرسنل در موضوع پدافند غیرعامل، پیگیری و احداث 1 دستگاه نیروگاه خورشیدی در راهدارخانه های نقاط برفگیر استان، توسعه و نوسازی 220 ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي(باری،مسافری،روستائی، وانت بار)، صدور موافقت اوصولی احداث 8 باب مجتمع خدماتی رفاهی، بهسازی و ارتقاء پایداری 4 باب از پایانه های مرزی و بار، ارتقاء ایمنی راهها با مجهز نمودن 5 مورد از اتاق هاي سرور، كنترل اداره كل و پایانه های مرزی و احداث کنارگذر پل های بزرگ و مهم در راههای در حال احداث می باشد.
دبیر کمیته پدافند غیر عامل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی همچنین افزود: برای برنامه های پدافند غیرعامل جهت تعمیرات اساسی و احداث کنارگذر پل مهدی آباد با هزینه ای بالغ بر 8500 میلیون ریال در سال 96 انجام گردیده است.
در ادامه ملک جعفریان به موضوع کسب رتبه برتردر بین ادارات کل استان توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان پرداخت و گفت: با توجه به اقدامات و فعالیت های مستمر و مطلوب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی در حوزه پدافند غیر عامل و کسب امتیاز بیشتر از 70 در سطح دستگاه های استان، این اداره کل موفق به دریافت تقدیرنامه از استانداری خراسان رضوی گردید.
در پایان ملک جعفریان مهمترین برنامه پیش رو کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راهداری و راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی را برگزاری شکوهمند هفته پدافند غیر عامل اعلام و تشریح کرد: تشکیل ستاد هفته بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل و اجرای دوره آموزشی و مسابقه پدافند غیرعامل در بین همکاران اداره کل و اجرای رزمایش در چند نقطه از راهها و پل های سطح استان از مهمترین اهداف برنامه ها می باشد، ضمن اینکه در ادامه سال 97 نیز کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل دسته بندی و ارائه دارائی های خاص بر اساس نوع و اهمیت واحصاء چالش ها، تهدیدات و آسیب پذیری حوزه حمل و نقل بر اساس ابلاغیه جدید سازمان را در پیش رو دارد.