Written by on

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: بسیاری از مواردی که نمی‌توان در قطار واقعی انجام داد در دستگاه شبیه‌ساز آموزش راهبر مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

وحید مبین‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در شهرهایی که سامانه حمل و نقل ریلی (مترو) وجود دارد از دستگاه شبیه‌ساز آموزش راهبری، استفاده می‌شود، اظهار کرد: در این دستگاه دقیقاً کابین قطار شبیه‌سازی‌شده و نرم‌افزاری هم برای آن طراحی شده است که کاربردهای مختلفی دارد.

وی ادامه داد: راهبرهای قطار شهری قبل از نشستن پشت فرمان مترو، آموزش‌های اولیه را در کابین شبیه‌سازی شده می‌بینند. در این دستگاه که تمامی حرکات به ثبت می‌رسد. مربی حرکات را کنترل کرده، از راهبر آزمون گرفته، خطاها را ثبت و به راهبر امتیاز دهد تا راهبر پس از کسب آمادگی لازم برای پشت قطار واقعی بنشیند. همچنین راهبرها باید هر از چندگاهی زیر نظر مربیان دستگاه شبیه‌ساز دوره‌های بازآموزی را طی کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد تصریح کرد: راهبرهای قطار شهری نیز مانند رانندگان خودرو باید گواهینامه دریافت کنند که ابتدا گواهینامه‌ پایه سه می‌گیرند و به‌مرور زمان درجات باید گواهینامه خود را باید ارتقا دهند. قطعاً نمی‌توان با قطار واقعی آزمون‌ها و تست‌های مختلفی که باید از راهبران گرفته شود را گرفت و به همین منظور از این دستگاه شبیه‌ساز برای آموزش اولیه راهبران و ارتقای سطح آن‌ها، برگزاری دوره‌های بازآموزی، افزایش آمادگی راهبرها و ... استفاده می‌شود.

وی با اشاره به افزایش آمادگی راهبرهای قطار شهری در زمان وقوع حادثه، گفت: بسیاری از وقایع از جمله افتادن درخت، خراب شدن شبکه و ... که در خطوط ریلی اتفاق می‌افتد را نمی‌توان در دنیای واقعی شبیه‌سازی کرد و می‌توان با دستگاه شبیه‌ساز وقایع را شبیه‌سازی و آموزش‌های لازم را به راهبر داده و عکس‌العمل راهبر را در آن موقع را مورد سنجش و بررسی قرار داد.

مبین‌مقدم افزود: زمانی که اتفاقی در مترو رخ می‌دهد به‌منظور تحلیل و بررسی، عیناً اتفاق رخ داده را در فضای دستگاه شبیه‌ساز آموزش راهبری، شبیه‌سازی کرده و مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای آن دستورالعملی نوشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد اظهار کرد: این دستگاه تقریباً دو سال است که به صورت عملیاتی وارد مدار شده و در حال استفاده است. با وجود اینکه دستگاه داخل ایران ساخته نمی‌شود، دستگاه شبیه‌ساز آموزش راهبری با کمک کارشناسان موسسه‌ای وابسته به سپاه و کارشناسان قطار شهری مشهد برای نخستین‌بار در کشور، ساخته شده است. در حال حاضر شهرهای تهران و تبریز از دستگاه شبیه‌ساز آموزش راهبری نمونه خارجی استفاده می‌کنند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باید به سمت تولید دستگاه نمونه ایرانی در داخل کشور رفته چرا که اضافه بر صرفه‌جویی اقتصادی، موجب تقویت توان تولیدات داخلی می‌شود.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.