معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص ایمنی مدارس اظهار داشت:ایمنی امری نسبی است و به هر میزان در جهت پیاده سازی ضوابط و تجهیزات گام برداریم مدارس ایمن تری خواهیم داشت.
به گزارش مشهد فوری، هفته گذشته خبری مبنی بر تعطیلی یکی از مدارس ابتدایی گلبهار و سرگردانی ۱۶۰ دانش آموز در آستانه سال تحصیلی به دلیل ناایمن بودن مکان مدرسه در رسانه ها منتشر شد.اگرچه این خبر رویداد تازه ای نیست و همه ساله مدارسی به دلیل ناامین بودن تعطیل می شوند اما موضوع نگران کننده این است که مدارس بسیاری همدر کشور وجود دارند که با وجود ناایمن بودن به فعالیت خود ادامه میدهند و حوادثی نظیر شینآباد که خسارت جبران ناپذیری را در پی دلشت نتیجه فعالیت این واحدهاست.
ازاین رو شاید لازم باشد کلیه مدارس گزارشی ماهیانه از وضع ایمنی خود و حوادث و سوانحی که در آنها اتفاق میافتد با ذکر نوع حادثه و محل آن و نواقص موجود، به یک مرکز واحد ترجیحا اداره آموزش و پرورش استان ارائه دهند تا با تجزیه و تحلیل کلیه حوادث، نقاط ضعف و کانونهای حادثهزا در مدارس کشف و در جهت جلوگیری از حوادث مشابه در جهت جلوگیری از حوادث مشابه اقدام مطلوب به عمل آید.
آموزش و پرورش به عدم ایمنی مدارس واقف است
معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در خصوص ایمنی مدارس اظهار داشت:ایمنی امری نسبی است و به هر میزان در جهت پیاده سازی ضوابط و تجهیزات گام برداریم مدارس ایمن تری خواهیم داشت.
غلامحسین حاجی زاده ادامه داد: مکاتبات متعددی با آموزش و پرروش داشته ایم اما آنها عنوان می کنند که ما باید بودجه لازم برای نوسازی را از وزارت خانه دریافت کنیم تا بتوانیم ضوابط آتش نشانی و ایمنی را اعمال کنیم.
وی با اشاره به این که بیش از هزار مدرسه در سطح شهر مشهد را بازدید کرده ایم یادآور شد: مدارسی هستند که ساختمان قدیمی دارند اما هنوز از آنها استفاده می شود اینها نسبت به مسائل ایمنی آتش نشانی هیچگونه به روز رسانیای نشده اند.
وی با بیان این که برخی از مدارس حتی خاموش کننده حریق که ابتدایی ترین تجهیزات آتشنشانی و اطفای حریق است را ندارند افزود: با این احتساب مدارس از لحاظ ایمنی شرایط مطلوبی ندارند.
وی با اعلام این که آتش نشانی بارها بر این موضوع تاکید داشته که مدارس از لحاظ ایمنی شرایط مطلوبی ندارند تصریح کرد: آموزش و پرورش به این موضوع واقف است اما می گوید که بودجه نداریم.
وی گفت: علاوه بر بحث کمبود و نبود تجهیزات و سخت افزار مباحث نرم افزای و آموزش نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در سال جدید قصد داریم ۸۰۰ مدرسه را تحت پوشش آموزش های آتش نشانی دهیم.
حاجی زاده با تاکید بر این که اگر موضوع آموزش را جدی تر بگیریم شاید بتوانیم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم دامه داد: اگر آموزش و پرورش بودجه برای خرید تجهیزات ندارد میتواند همکاری خوبی برای آموزش با ما داشته باشد.
وی با بیان این که می توانیم یک ساعت در هفته به منظور آموزش دانشآموزان پیشبینی کنین بیان کرد: موردی که این جا مطرح است؛ آموزش و پرورش به عنوان متولی این موضوع موظف است مدارس نیازمند به این آموزش ها را به ما معرفی کند.
۴۰ درصد مدارس استان فرسوده هستند
همچنین معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی ادارهکل آموزش و پرورش خراسان رضوی چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در خصوص میزان فرسودگی مدارس عنوان کرد: طبق آمار حدود ۴۰ درصد مدارس مشهد فرسوده هستند.
منطقه تبادکان باحدود ۱۲۵ هزار دانشآموز و بیش از ۷۵۰ کد آموزشی بزرگترین منطقه آموزش و پرورش کشور است و در این منطقه پهن پیکر بین ۲۴ تا ۳۹ کلاس کانکسی وجود دارد که به علت نداشتن زمین برای توسعه برخی مدارس و یا عدم استقامت بنا برای افزودن طبقات جدید است. مجموعا در کل استان حدود ۷۰ کلاس کانکسی داریم که امیدواریم امسال حذف شوند.
علی ابری اول افزود:یکی از مشکلاتی که در ساخت فضاهای آموزشی با آن مواجه هستیم، عدم تعیین و مرغوب بودن زمین از لحاظ بودن درحریم تاسیسات برای ساخت بوده و این در حالی است که گاه نوسازی و هم خیر برای ساخت آمادهاند.
جاسم حسینپورمدیر کل نوسازی آموزش و پرورش خراسان رضوی در این رابطه در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه ما در کل استان با کمبود کلاس درس مواجه هستیم؛ گفت: ما بهشدت در حاشیه شهر مشهد نیاز بهفضاهای آموزشی داریم، در حال حاضر سرانه مشهد بهطور متوسط ۳.۵ متر مربع است، که با ۵.۲ دهم متوسط کشوری عقب هستیم و اگر بخواهیم به آن برسیم باید فضاهای جدیدی را احداث کنیم.
وی با بیان اینکه از ۴۳ هزار کلاس موجود در استان ۲۰ درصد آن نیاز بهبازسازی دارد؛ افزود: باید در این خصوص هم تامین اعتبار شود، تا بتوان این 20 درصد را نوسازی کرد.