مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: تلفات ناشی از تصادفات جادهای در این استان طی هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۱.۸ درصد کاهش یافته است.
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی، ابراهیم نصری روز چهارشنبه در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی استانداری خراسان رضوی افزود: طی نیمه نخست امسال ۳۲۷ نفر در تصادفات جادههای بین شهری و روستایی این استان جان خود را از دست دادهاند که این تعداد معادل ۵.۶ درصد از مجموع تلفات جادهای کشور است.
وی ادامه داد: در این مدت خراسان رضوی در کاهش تصادفات جادهای بین شهری، رتبه نخست کشور و در کاهش تصادفات جادههای روستایی، رتبه ۱۳ کشور را به دست آورده است که در مجموع این استان رتبه سوم کشور را در کاهش تلفات جادهای کسب کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی به کاهش ۱۷ درصدی رفت و آمد خودروها در جادههای استان طی هشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی هشت درصد جمعیت و هفت درصد مساحت کشور را دارد اما با ۱۱۱ کیلومتر آزادراه، چهار درصد آزادراه های کشور و با ۲ هزار و ۱۳۶ کیلومتر بزرگراه، ۶ درصد از مجموع طول این جادهها را در کشور داراست.
وی افزود: در مجموع طول راههای بین شهری، اصلی و شریانی استان ۶ هزار و ۴۳۲ کیلومتر، معادل هفت درصد از راههای اصلی کشور است.
نصری ادامه داد: در راستای اقدامات مصوب برای کاهش تصادفات، ۱۴۷ نقطه در طول راههای استان به عنوان نقاط پرتصادف و دارای تصادف شناسایی شده است که از این تعداد ۶۰ نقطه پرتصادف بوده و در اولویت رفع و اصلاح قرار داشته و تاکنون ۳۳ نقطه ایمن سازی شده است و ۲۰ نقطه دیگر نیز در سال جاری برای ایمن سازی در دستور کار قرار دارد.
وی به اولویت بندی برای رفع نواقص۲۰ نقطه ناایمن در جادههای استان اشاره و بیان کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال برای این ایمن سازی، تامین بودجه شده که ۶۰ میلیارد ریال آن تخصیصی ۱۰ روزه بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد هفت نقطه باقی مانده از نقاط پرتصادف استان نیز با اعتبارت امسال ایمن سازی شود.
کاهش بودجه راهداری و افزایش هزینهها
وی با گلایه از کمبود بودجه گفت: در حالی که بودجه ایمنی سازی راهها در سال ۹۷ معادل ۳۴۰ میلیارد ریال بوده، فقط ۲۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و حال آنکه این بودجه در سال جاری به ۲۴۰ میلیارد ریال کاهش یافته و تخصیص آن نیز ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.
نصری افزود: سایر هزینه های نگهداری راه نیز با افزایش همراه بوده است بطوریکه افزایش هزینه نصب و تامین روشنایی جادهها در سال جاری نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۱۴ درصد بوده است.
وی به تلفات راههای روستایی استان اشاره و بیان کرد: آسفالت کردن راههای روستایی که با مطالبه گری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همراهی اهالی بومی توام است، موجب افزایش سرعت و افزایش تصادفات در این مسیرها شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: راهداری برای مقابله با افزایش سرعت در این مسیرها با نصب علائم جادهای و سرعت گیر به دنبال آرام سازی سرعت در این راههاست که این اقدامات با مخالفت برخی رانندگان محلی روبرو بوده است.