رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در نتیجه ۲۹۳ فقره گزارش بازرسی اصناف بیش از ۱۰ میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون ریال جریمه اخذ شده است.
هادی مخملی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهد، در خصوص رویکرد اتاق اصناف برای حفظ حقوق زائران رضوی، اظهار داشت: با توجه به حضور زائرین و مجاورین حریم رضوی در ایام پایانی ماه صفر بهویژه در محدوده ثامن و خیابانهای منتهی به حرم امام رضا(ع) طرح ویژه نظارتی دهه پایانی ماه صفر از 15 تا 25 شهریور با حضور مستمر و بهکارگیری تمام ظرفیتها اتاق اصناف فعال کردیم تا با کنترل و نظارت بر بازار زائرین عزیز بدون هیچ دغدغه دیگر اعمال زیارتی خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: امسال رویکرد اصلی ما جلوگیری از تخلفات و رسیدگی سریع به شکایات و گزارشات مردمی در اسرع وقت است. بازرسیها بهطور منسجم در تمام ساعت فعالیت اصناف در این 10 روز انجام میشود و تیمهای بازرسی در 4 پایگاه در رینگ حرم رضوی در هتل هورام، هتل امیر، هتل حیات شرق و ستاد منطقه ثامن بازرسی اصناف و 2 تیم سیار نیز در مبادی ورودی شهر در مسیر کاروانها و زائران پیاده برای دریافت و رسیدگی به شکایات و نظارت بر نحوه ارائه کالا و خدمات به زائرین و مجاورین فعال شدهاند.
مخملی خاطرنشان کرد: در عین حال تیم اصلی رسیدگی در واحد مرکزی اتاق اصناف نیز شرایط نظارت مضاعفی بر کل طرح مهیا کرده است.
مخملی در پاسخ به معرفی کالاهای لیست حمایتی زائرین و ضمانت اجرایی عرضه این اقلام توسط اصناف گفت: انواع صنوف منتخب با تمرکز ویژه در شبکه صنفی منطقه ثامن در حوزه عرضه نان، مواد غذایی و برنج، مرغ، ماهی، تخم مرغ، گوشت دام، میوه و ترهبار فعالیت دارند.
وی ادامه داد: ضمانت اجرایی عملکرد این شبکه صنفی با تفاهم نامه انجام شده نسبت به نصب بنر، درج قیمت کالا و رعایت حداکثر قیمت فروش به قیمت مصوب مصرف کننده است. همچنین برای افزایش تعادل و کنترل بازار و عرضه بدون وقفه 3 واحد سیار با عرضه مستقیم کالاهای اساسی با نرخ مصوب در محدوده ثامن خدمت رسانی خواهند کردند.
رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص نتایج بازرسیها و شکایات بیان کرد: تاکنون 3520 مورد بازرسی انجام شده که در نتیجه 1845 فقره فرم گزارش نظارتی و 293 فقره فرم گزارش بازرسی تهیه شده است. در نتیجه 293 فقره گزارش بازرسی بیش از 10 میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون ریال جریمه اخذ شده است. در عین حال 50 شکایت کتبی نیر توسط بازرسان بررسی شده که آن نیز منجربه استرداد بیش از 404 میلیون ریال وجه به شاکیان شده است.
مخملی در پاسخ به موارد قابل شکایت و نحوه پیگیری حقوق شهروندان تصریح کرد: زائرین و شهروندان میتوانند هر گونه گزارش گرانفروشی، کم فروشی تقلب، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب را با سامانه دریافت شکایت اتاق اصناف به شماره 31730 با قرارگاه مرکزی ستاد خدمات سفر شهرستان مشهد مقدس در هتل روتانا یا با سامانه دریافت شکایات به شماره 37045 درمیان بگذارند.
رئیس اتاق اصناف در پاسخ به نگرانی کمبود تعداد بازرسان توضیح داد: برای اشراف بر بازرسی و افزایش کیفیت عملکرد نظارت 30 نفر در دو نوبت کاری از 8 صبح تا 15 عصر و از 15 تا 23 شب فعالیت خواهند کرد. تعداد 28 نفر از کارشناسان اتحادیههای صنفی حاضر در طرح نیز جهت همکاری در گشت مشارکت و همکاری دارند.
مخملی در پاسخ به نگرانی در تاخیر یا وقفه عرضه نان در دهه آخر صفر بیان کرد: برای ارائه و توزیع نان 20 واحد صنفی نیز در رینگ اول به عرضه نان بستهبندی در این دهه مشغول میشوند.