روزگار ناخوش جایگاههای CNG خراسان رضوی سبب شده تا بسیاری از جایگاهها خواستار تعطیلی باشند.
به گزارش خبرگزاری چاپارطوس از مشهدمقدس، صنعت CNG در سالهای اخیر با سیاست دولت مبنی بر جایگزینی گاز فشرده (CNG) به جای سوخت بنزین پیش رفته تا با کاهش وابستگی به بنزین، با استقلال مصرف سوخت همراه شود.
احداث جایگاههای CNG علاوه بر خودکفایی در سوخت یکی از عوامل اشتغالزایی در کشور محسوب میشود که برای تحقق به این اهداف بخش دولتی در سالهای گذشته موظف به واگذاری، بهرهبرداری و احداث جایگاههای سوخت CNG به بخش خصوصی با تسهیلات ویژه بوده اما در حال حاضر با گذشت 6 سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لحاظ حقالعمل کاری برای بخش خصوصی این مهم انجام نشده و جایگاهداران با مشکلات زیادی هستند.
از جمله این مشکلات میتوان به تعلیق حقوق پرسنل، استهلاک و کمبود قطعات و بحث مهم ایمنی اشاره کرد. سیدمحمدرضا رضویراد در گفتوگو با تسنیم با اشاره به چالش کنونی صنعت CNG اظهار داشت: در سطح مشهد 78 جایگاه سوخت وجود دارد که از این تعداد شهرداری 40 جایگاه و شرکت گاز و نیرو هوایی هم جایگاه اختصاصی خود را دارند و مابقی این تعداد بخش خصوصی و در اختیار اشخاص حقیقی است.
وی با بیان اینکه هنوز حقالعمل کاری سال 99 اعلام نشده خاطرنشان کرد: CNG تنها صنفی است که با وجود چندین برابر شدن هزینههای جایگاه سوخت با حق العمل کاری سال 98 کار میکنند.
رئیس هیئتمدیره انجمن CNG خراسانرضوی بیان کرد: در خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران مصوب کرد که حق العمل جایگاههای سوخت شامل بنزین گازوئیل و حتی سوخت هوایی توسط یک کارگروه متشکل از سازمان برنامه بودجه و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان به نمایندگی از وزارت صمت و همچنین وزارت نفت تعیین شود.
رضویراد با اشاره به مصوبه کلی برای تشکیل کارگروه تخصصی برای بنزین، گازوئیل و CNG است ادامه داد: مصوبه کلی برای کارگروه تخصصی در مورد بنزین و گازوئیل تشکیل و از اول سال 99 اعمال شد اما در مورد CNG در حالی که در دی ماه قرار داریم تعیین تکلیف نشده است.
وی ابراز داشت: موضوع کارمزد جایگاههای CNG و بنزین کاملا متفاوت است و حقالعملکاری معنی و مفهوم درستی برای جایگاههای CNG نمیتواند داشته باشد تا زمانی که قیمت کارمزد CNG منطقی شود و قیمت تمام شده و نهایی هر متر مکعب CNG برای جایگاه دار به قیمت واقعی تبدیل شود.