نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه هزینه تمامشده منکارتهای شهروندی شهرداری را دچار چالش کرده است؛ گفت: 5 میلیون منکارت شهروندی در دست شهروندان وجود دارد که تنها از 1.5 میلیون آن استفاده میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» با موضوع بررسی الزامات تحقق شهر هوشمند و فعالیتها و برنامههای مدیریت شهری در این خصوص، شامگاه گذشته با حضور نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و همچنین معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد از شبکه استانی خراسان رضوی پخش شد.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مجموعه پروژههای محوری برای شهر هوشمند تدوین شده است؛ گفت: شهر هوشمند شهری است که کیفیت زندگی در آن بالا بوده و به چالشهای شهر مانند منایع آب، محیط زیست و غیره با ابزارهای دیجیتالی پاسخ مییدهیم، البته این ابزارها الزاماً دیجیتالی نیستند.
شهریار آلشیخ اضافه کرد: در مشهد مجموعه طرحهای مختلفی است در حوزه هوشمندسازی شهری وجود دارد و در نظام پرداخت نیز اقداماتی در حال انجام است.
2 هزار تاکسی به سیستم پرداخت مجهز شدهاند
وی با اشاره به اینکه 2 هزار تاکسی به سیستم پرداخت مجهز شدهاند؛ افزود: دستگاههای خودپرداز، واکس با منکارت شهروندی و خرید در مدارس از طریق این سیستم خدماتدهی دارند، در بعضی از مشاغل مانند نانوایی هم پروژهای اجرا شده اما فراگیر نشده است.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد تشریح کرد: در کشورهای دیگر هزینه تراکنش بهعهده شهروند بوده و استفاده از کیفهای پول مقرون بهصرفه است اما در کشور ما این هزینه بهعهده بانک است.
آلشیخ ادامه داد: با سیستمهای موبایلی و منکارتی میتوان فقط کارت زد و عبور کرد، اما در پرداخت بانکی باید کد وارد شود برای همین در مکانهای پرازدحام از نظر زمانی استفاده از منکارت موجهتر است.
مشهد بیشترین تنوع پرداخت در کشور را دارد
وی با اشاره به اینکه در شهر تهران روشهای پرداخت موبایلی وجود ندارد اما در مشهد این روش وجود دارد؛ بیان کرد: برای تراکنشهای تکسفره در کیف پول شهروندی کد کیوآر تکپرینتی وجود دارد، کد کیوآر بدون نیاز به NFC در کیف پول قرار میگیرد.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد با بیان اینکه مشهد بیشترین تنوع پرداخت در کشور را دارد؛ توضیح داد: روش دیگر این است که کد کیوآر را روی مجموعههای مختلف انجام دهیم.
آلشیخ اضافه کرد: بهاین دلیل روشهای پرداخت را توسعه میدهیم که زائر حتما نیاز به منکارت نداشته باشد و بتواند با کیف پول، پرداخت را انجام دهد.
وی با تأکید بر اینکه جایی که فعالیتها را به اتوماسیون نزدیک کنیم، نقطه هوشمندسازی است؛ گفت: مجموعه شهرداری 142 سرویس تعاملی که در خصوص مراجعات است، به مردم ارائه میدهد.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به مراجعات فراوان شهروندان به مجموعه شهرداری؛ یادآور شد: 12 هزار مورد از این مراجعات برای شهرسازی است و پروانه پربسامدترین آن است.
آلشیخ در همین خصوص بیان کرد: فرآیند شهرسازی بهدلیل وجود متغیرهای زیاد دارای پیچیدگی است زیرا طرحهای بالادستی بعضاً متفاوت است و ساختوسازها دارای تفاوتهایی هستند، بنابراین مدل کردن آن امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه پروانه مجاز ظرف مدت 48 ساعت صادر میشود؛ اظهار کرد: پروژه بسیار بزرگی از آذرماه سال گذشته در مجموعه شهری کار شد، زمانهای پاسخگویی به نظامهای پروانه فرآیندها سنجیده و بازنگری شد.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود: از آذرماه گذشته همه مراحل سنجیده و زمانبندی و به شهروند اعلام شد، پس از آن با تماس به شهروند، نتایج ثبت و نقص فعالیتها مشخص شد.
آلشیخ اظهار کرد: این طرح تا پایان بهمنماه اجرا شد و بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفت، گامهای آن اصلاح شد و سپس از ابتدای سال جاری در پنج منطقه اجرا شد، در ادامه نیز همه فعالیتها رصد شد، در نتیجه از حدود 1.5 ماه گذشته در مجموعه شهرداری اجرا میشود و سیستم اتوماسیون کامل آن را میتوان اجرا کرد.
دریافت هر نوع استعلام از طریق نرمافزار سامانه شهرداری
وی با اشاره به امکان دریافت هر نوع استعلام از طریق نرمافزار سامانه شهرداری بدون مراجعه حضوری وجود دارد؛ یادآور شد: البته خدمات شهروندی هم روی این سامانه وجود دارد.
معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به اینکه هماکنون منکارت شهروندی در حدود 35 مرکزعرضه میشود و همه باجهها منکارت شهروندی عرضه نمیکنند؛ ادامه داد: شارژ منکارت شهروندی در هزار نقطه شهر انجام میشود.
5 میلیون منکارت در دست شهروندان است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: در شورای پنجم سعی کردیم تجربه ای که در دوره قبل صورت گرفته را رصد کنیم و آن را غنیمت شمردیم.
حمیدرضا موحدیزاده اضافه کرد: در برنامه پنج ساله شهرداری اولویت خاصی به بخش هوشمندسازی داده شده و با توجه به برنامه جامع شهرداری، این موضوع در کمیسیون بودجه با حضور کاشناسان بحث و جایگاه ویژهای بهخود اختصاص داده است.
وی افزود: شورای شهر در قالب تبصره 9 سال 97 شهرداری، به شهرداری اجازه داد که بعد از تأیید کمیسون بودجه یک درصد از درآمدهای وصولی را صرف تحقیقات هوشمندسازی کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: ماده واحدهای نیز برای تشویق شهروندان به استفاده از منکارت شهروندی وجود دارد و به شهرداری اجازه داده شده برای تشویق شهروندان بهمنظور استفاده از شارژ الکترونیکی، 5 درصد شارژ بیشتر ارائه دهد.
موحدیزاده با اشاره به اینکه هزینه تمامشده منکارتهای شهروندی شهرداری را دچار چالش کرده؛ متذکر شد: 5 میلیون منکارت شهروندی در دست شهروندان وجود دارد که تنها از 1.5 میلیون آن استفاده میشود.
وی با اشاره به اینکه فیزیک کارت بانکی ارزانتر از منکارت است؛ تأکید کرد: به شهروندان توصیه میکنیم که از منکارت خود استفاده بهینه کنند، بهگونهای که ارزش خود را پیدا کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: در شورای شهر بهدنبال این هستیم که با تقویت سامانههای خدمات الکترونیکی در شهرداری، شهروندان بتوانند راحتتر کارهایشان را با شهرداری انجام دهند.
هوشمندسازی مشهد تنها از عهده شهرداری برنمیآید
موحدیزاده با اشاره به اینکه هوشمندسازی شهر بزرگی مانند مشهد تنها از عهده شهرداری برنمیآید؛ متذکر شد: دولت و سایر دستگاهها و همچنین مردم باید در این خصوص مشارکت کنند زیرا این موضوع به کاهش ترافیک، تسهیل رفت و آمد و بهبود محیط زیست کمک میکند.
وی ادامه داد: بهدلیل اینکه شهرداری مدیر شهر است در کانون موضوع هوشمندسازی قرار دارد ولی این بهمعنای آن نیست که تمام بار بر روی دوش شهرداری باشد، زیرا هزینههای سنگین و ابعاد مختلفی دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تشریح کرد: با کمک سایر دستگاهها از جمله دولت، بخش خصوصی و شهروندان، این موضوع نیاز به فرهنگسازی دارد و یکسری کارهای زیرساختی مانند ضریب نفوذ اینترنت، فیبر نوری و سایر امکانات تخصصی در سیستمهای نرمافزاری و سختافزاری که ممکن است بهتنهایی ازعهده شهرداری برنیاید، انجام شود.
موحدیزاده با اشاره به فعالیت سامانه «شورایاوران»؛ بیان کرد: تمام طرحهای شورا در این سامانه قرار میگیرد و میتوان نظرات کارشناسی در آنجا مطرح و در اختیار کمیسیونها قرار میگیرد در نتیجه میتوانیم مصوبات پختهتری داشته باشیم.
وی اظهار کرد: سامانه «فاش» همه مزایدهها و قراردادهای شهرداری را در اختیار مردم میگذارد و چیز پنهانی در سامانه فاش وجود ندارد، همه اطلاعات شرکتهای رسمیتدار و صلاحیتدار، مشخصات و تواناییهایشان در این سامانه قرار دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد یادآور شد: در سامانه خدمات شهری و فضای سبز هم گزینهای به نام رسیدگی به تخلفات قطع درختان وجود دارد که شهروندان اگر موردی مشاهده کردند از طریق آن میتوانند پیگیری کنند.
تحقق شهر هوشمند نیازمند همکاری و همراهی مردم است
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه تحقق شهر هوشمند نیازمند همکاری و همراهی مردم است؛ گفت: برای رسیدن بهاین همراهی نیاز به زمینهسازی فرهنگی و معرفی آن بهعنوان یک هنجار و فرهنگ عمومی است.
احسان اصولی بیان کرد: در برنامههای عملیاتی 4 ساله شورای شهر، حوزه شهر هوشمند بهخوبی دیده شده و سیاستها و راهبردها و شاخصهای پیامدی آن براساس تحقق شهر هوشمند لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه تحقق این موضوع در بین مردم و مدیران و پذیرش آن در در جامعه اولین گامی است که باید برداشته شود؛ تأکید کرد: غیر از ایجاد زیرساختهای سختافزاری باید نرمافزار لازم در فکر مردم جا بیفتد و مردم بپذیرند هوشمند شدن شهر ضمن ایجاد فضای مطلوب برای زندگی، میتواند بسیاری از مشکلات و آسیبها را بهشکل ملموسی کاهش دهد و در ارتقای سطح کیفی و کمی موثر خواهد بود.