Written by on

گروه بین‌الملل – زینب هاویر اهل کشور فیلیپین در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمد اما پس از تحقیق و مطالعات گسترده به حقانیت دین اسلام واقف شد و به مذهب شیعه گروید.

زینب هاویر اهل کشور فیلیپین، در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمد اما پس از تحقیق و مطالعات گسترده به حقانیت دین اسلام واقف شد و به این دین و به مذهب شیعه گروید. وی هم اکنون در زمینه تقویت پیوندهای فرهنگی دو ملت ایران و فیلیپین و نیز معرفی دین اسلام و مذهب تشیع به جامعه این کشور فعال است.
زینب هاویر از پژوهشگران فیلیپینی نیز هست، وی در گفت‌و‌گو با ایکنا چگونگی اسلام‌آوردن خود، تاریخچه حضور اسلام در کشورش و پیوندهای دو ملت ایران و فیلیپین را تبیین و اظهار کرد: در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمدم. پدرم کاتولیک و مادرم پروتستان بود و نام «ماریا پاملا» را برایم انتخاب کردند. دوران تحصیل خود را در مدارس کاتولیک فیلیپین سپری کردم، اما در دوران جوانی پس از اینکه دریافتم که تعالیم مسیحیت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای معنوی‌ام باشد، به مطالعه و تحقیق درباره ادیان مختلف مشغول شدم. پس از مدت‌های طولانی تحقیق درباره اسلام، حدود ۳۰ سال قبل به این دین گرویدم.

دین معتقد به وحی
وی افزود: پس از مطالعه و تحقیق دریافتم که اسلام معتقد به وحی از طریق یک منبع آسمانی است و از جانب خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت بشر فرستاده شده‌اند و این دین سایر ادیان آسمانی را به رسمیت می‌شناسد. بعدها که اطلاعاتم بیشتر شد با مبلغان شیعی آشنا شده و خود به تبلیغ پرداختم.
وی در ادامه از پدر و مادر خود که از او برای انتخاب آزادانه دین حمایت کردند، سپاسگزاری کرد و گفت: خدا را شکر اکنون از خانواده هشت نفره ما چهار نفر مسلمان هستند.

فعالیت‌های فرهنگی
زینب هاویر که محقق و عضو «انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین» و مرکز «زنان مسلمان برای تغییر» است، در این باره اظهار کرد: هدف این انجمن، تقویت پیوندهای فرهنگی بین دو ملت فیلیپین و ایران است؛ از سال ۱۹۶۲ روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز شده است، اما ما با این دو سازمان قصد داریم این روابط را از طریق همکاری‌های فرهنگی عمیق‌تر کنیم.
وی ادامه داد: این دو نهاد، خود را فقط به حوزه زنان محدود نمی‌دانند و در فعالیت‌هایی مثل سمپوزیوم‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها هم زنان و هم مردان مخاطب هستند و از همه استقبال می‌شود.
خاطره نخستین سفر مشهد تازه‌مسلمان فیلیپینی/ حقانیت اسلام را در تشیع یافتم
هاویر معتقد است که هر دو ملت ایران و فیلیپین به خدا ایمان دارند و این بزرگترین نقطه اشتراک است. به جز این مردم کشور فیلیپین مثل ایرانی‌ها به خانواده بسیار اهمیت می‌دهند؛ وی مهمترین هدف این دو نهاد را آشنایی مردم دو کشور با اشتراکات فکری و فرهنگی یکدیگر می‌‌داند.

پیشینه تاریخی اسلام در فیلیپین
این بانوی فیلیپینی با اشاره به پیشینه تاریخی اسلام در کشورش تأکید کرد: از نظر تاریخی، پیش از اینکه اسپانیایی‌ها در قرن هفدهم میلادی به فیلیپین بیایند، مسلمانان در این سرزمین حضور داشته‌اند. این کشور تحت استعمار اسپانیا و آمریکا و مدت کوتاهی تحت اشغال ژاپنی‌ها بوده اما اسلام در آنجا ریشه‌دار است. در قرن ۱۵ میلادی که مسلمانان وارد این کشور شدند، بومیان فرهنگ آنها را اخذ کردند و توانستند سازمان و نهادهایی را به وجود بیاورند و با دیگر کشورها روابط سیاسی برقرار کنند مثلا با چین و اندونزی روابط سیاسی و تجاری داشتند؛ برای همین وقتی اسپانیایی‌ها به این کشور آمدند از وجود این سازمان‌ها تعجب کردند و به یاد دوران اسلامی در اسپانیا افتادند. با ورود اشغالگران اسپانیایی مردم دو انتخاب داشتند یا به زور به مسیحیت ایمان بیاورند و یا کشته شوند.
وی تصریح کرد: روایت‌هایی وجود دارد که بسیاری از مردم تقیه می‌کردند اما مشکل این بود که نسل بعد این چنین نبودند. مسلمانانی که مایل به تغییر دین نبودند باید می‌جنگیدند. بنابراین بسیاری کشته شدند و یا مجبور شدند به سمت جنوب بروند تا بتوانند به مقاومت ادامه دهند. وقتی آمریکایی‌ها در نیمه اول قرن بیستم وارد فیلیپین شدند و اسپانیایی‌ها، کشور را به آنها تسلیم کردند، آنها از مقاومت مردم بیم داشتند. جنگ‌های بزرگی بین مسلمانان جنوب و آمریکایی‌ها درگرفت. اما وقتی به تاریخ فیلیپین نگاه می‌کنیم تنها درباره شمال کشور مطلب وجود دارد و از وقایع جنوب خبری نیست. به این ترتیب استعمارگران تلاش کردند مردم را از یکدیگر دور کنند.
زینب هاویر گفت: «پدنگ کربلا» منطقه‌ای در مراوی بود که محل وقوع جنگ‌هایی سخت بین موروهای مسلمان با آمریکایی‌‌ها بود، بسیاری از مبارزان مسلمان در این جنگ به شهادت رسیدند اما در تاریخ‌های رسمی یادی از آن نیست؛ حتی نسل جدید موروها اطلاع چندانی درباره آن ندارند. کسانی که قدرت را در دست دارند از این ناآگاهی استفاده می‌کنند. متاسفانه جمله‌ای در میان غیر مسلمانان رواج دارد که می‌گویند مسلمان خوب، مسلمان مرده است؛ این ذهنیت را در بین مردم رواج داده‌اند. مردم نمی‌دانند که اجداد آنها همان موروهای مسلمان هستند.

وضعیت فرهنگی سیاسی
این پژوهشگر مسلمان یادآور شد: زمانی که اسپانیایی‌ها از فیلیپین خارج شدند، کلیسای کاتولیک را باقی گذاشتند و با استفاده از دین کنترل مردم را در دست داشتند. با ورود آمریکایی‌ها آنها از طریق نظام آموزشی، بر نخبگان تسلط یافتند. با کسب استقلال، کشور به ظاهر مستقل شد اما در واقع رؤسای جمهور‌، مجبور بودند تأیید ایالات متحده را داشته باشند.
«بودداهو» یکی از قیام‌های ضد‌آمریکایی بود که در آن مردم را قتل عام کردند و از آن در کتاب‌های تاریخی یاد شده اما از نبرد پدنگ کربلا که مسلمانان در آن نقش اصلی داشتند، یاد نمی‌شود. در حالی که بنابر نوشته کتاب‌های تاریخی آمریکا، شجاعانه‌ترین جنگ‌ها در پدنگ کربلا بوده است. آمریکایی‌ها طبقه نخبه و ثروتمند را در دانشگاه‌ها حمایت می کردند تا افکار غربی را در ذهن آنها تزریق کنند و بتوانند از این طریق، جامعه فیلیپین را تحت سیطره خود داشته باشند؛ آنها اقتصاد ما را وابسته به کشاورزی نگه داشتند و اجازه صنعتی‌شدن را ندادند. مثلا طبق برنامه مارشال برای آسیا، به فیلیپین به منزله تأمین‌کننده منابع طبیعی برای صنعتی شدن ژاپن نگریسته شده و این بخشی از آن برنامه بود.
خاطره نخستین سفر مشهد تازه‌مسلمان فیلیپینی/ حقانیت اسلام را در تشیع یافتم
زینب هاویر همچنین گفت: در قانون اساسی که توسط خود فیلیپینی‌ها نوشته شده گفته شده که اقتصاد کشور باید مبتنی بر کشاورزی باشد. این قانون را کسانی نوشتند که از طبقه نخبه و ثروتمند طرفدار غرب بودند. اکنون دولت «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین، روابط بهتری با چین و روسیه دارد و از دستورات آمریکا تبعیت نمی‌کند. او می‌داند که فیلیپین به لحاظ استراتژیک کشور مهمی است. منابع طبیعی غنی حتی نفت و گاز دارد. نیمی از ذخیره دوتریم (آب سنگین) جهان در این کشور و در منطقه میندانائو است.

ایران و رواج فرهنگ قرآن
این بانوی فیلیپینی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در این کشور بیان کرد: اکنون یک دارالقرآن در مانیل وجود دارد که توسط رایزنی فرهنگی سفارت ایران در فیلیپین و با همکاری کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین تأسیس شده و چند دارالقرآن دیگر نیز هست. همچنین مسابقات سالانه قرائت قرآن در این کشور برگزار می‌شود. بخش فرهنگی سفارت ایران بسیار تلاش می‌کند که فرهنگ قرآنی را ترویج دهد.

نخستین سفر مشهد
خانم هاویر از نخستین سفر خود به مشهد خاطره جالبی دارد. وی می‌گوید: نخستین سفر من به مشهد کاملا اتفاقی بود یعنی بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ داد. من آمده بودم که در کنفرانس مهدویت شرکت کنم. کنفرانس در تهران بود و ما مجبور بودیم ابتدا برای شرکت در کنفرانس دیگری درباره امام مهدی(عج) به شیراز برویم. وقتی در اتوبوس بودیم با خانواده‌ای اهل عربستان مواجه شدم که قصد سفر به مشهد داشتند اما نتوانسته بودند به علت شلوغی روز نیمه شعبان، بلیط مشهد پیدا کنند و بسیار ناراحت بودند. مادر خانواده از من پرسید آیا تا به حال به مشهد رفته‌ای؟ گفتم نه. وقتی به هتل رسیدیم او پس از نماز ظهر به امام رضا سلام کرد. من با خودم گفتم این بار سوم است که به ایران می‌آیم و به زیارت امام (ع) نرفته‌ام.
خاطره نخستین سفر مشهد تازه‌مسلمان فیلیپینی/ حقانیت اسلام را در تشیع یافتم
عضو مرکز «زنان مسلمان برای تغییر» افزود: پس از چند دقیقه آن خانم دوان دوان و خوشحال نزد من آمد و گفت ما داریم به مشهد می‌رویم و تو هم باید بیایی. گفتم نه ممنون من نمی‌توانم بیایم. شاید زمان دیگری می‌روم. او گفت باید بیایی! الان پسرم زنگ زد و گفت دو صندلی خالی برای مشهد موجود است و اگر تو نیایی ممکن است صندلی‌ها را از دست بدهیم. او گفت نگران نباش هزینه هواپیما و هتل‌ را پرداخت می‌کنم. از طرفی من به هیات همراهم اطلاع دادم آنها گفتند ما خودمان هم می‌خواستیم به مشهد برویم اما هتل خالی پیدا نکردیم. من قبول کردم و این بسیار عجیب و شبیه یک معجزه بود.

نگاه فیلیپینی‌ها به ایران
خانم هاویر افزود: متاسفانه مردم در فیلیپین بیشتر تحت تاثیر رسانه‌های غربی هستند و ما امیدواریم با فعالیت‌های خود دیدگاه مردم را نسبت به ایران تغییر دهیم و حقایق را بگوییم تا مردم بدانند شباهت‌های بسیاری بین آنها با مردم ایران وجود دارد تا خلأهای شناختی پر شود.
وی تصریح کرد: با ظهور انقلاب اسلامی ایران، عربستان سعودی کوشید با دلارهای نفتی که به مدرسه‌ها و مساجد این کشور داده می‌شد، مردم را از حقایق انقلاب اسلامی دور کند. تا پیش از انقلاب اسلامی، مسأله سنی و شیعه در این کشور مطرح نبود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های مراکز وابسته به سعودی‌ها همچون مدارس تبلیغی این مسئله شدت گرفت. به همین دلیل داعش کار سختی در ورود به مناطق مسلمان‌نشین نداشت. من با بسیاری از مسلمانان مراوی صحبت کرده‌ام، آنها از داعش استقبال و فکر می‌کردند پس از مدت‌ها سرکوب توسط حکومت، داعش به آنها آزادی خواهد بخشید. اما وقتی با داعش مواجه شدند تازه فهمیدند که آنها نجات‌دهنده مردم نیستند. اما داعشی‌ها از طریق مدرسه‌ها و حتی کمک مالی به سازمان‌ها، توانسته بودند بر ذهن مردم اثر بگذارند.
زینب هاویر همچنین اظهار کرد: سالانه صدها نفر از مردم مسلمان به صورت رایگان به حج فرستاده می‌شوند. چند مرکز مهم در فیلیپین وجود دارد که با کمک‌های سعودی اداره می‌شود. خود من در ابتدای تشرف به اسلام وقتی برای گفت‌وگو با مسلمانان به دنبال یک مرکز اسلامی می‌گشتم من را به جایی بردند که تعداد زیادی عرب حضور داشتند و از من استقبال کردند و سخاوتمندانه یک پاکت پر از خوراکی به من دادند. آنجا به من گفتند قرآن می‌گوید هیچ نیازی به پرسش نیست و تنها باید ایمان داشته باشی. اما من براساس مطالعات قبلی می دانستم که قرآن بر تفکر و تدبر تأکید زیادی دارد.
خاطره نخستین سفر مشهد تازه‌مسلمان فیلیپینی/ حقانیت اسلام را در تشیع یافتم
عضو انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین تأکید کرد: خدا را شکر با افکار امام خمینی(ره) آشنا بودم و فهمیدم این اسلام حقیقی نیست. در فیلیپین مسلمانان با اخلاص فراوانی هستند که اطلاع کمی از اسلام واقعی دارند. اگر مردم تاریخ خود را بدانند متوجه می‌شوند که امام حسین(ع) سرنوشتی مثل مردم ما داشته و تشیع چیز عجیبی برای آنها نخواهد بود. اکنون جمعیت فیلیپین ۱۱۰ میلیون نفر است که حدود ده درصد مسلمان و حدود یک درصد شیعه هستند.

ویژگی جالب ایرانی‌ها
زینب هاویر در پایان عشق به اهل بیت (ع) را جالب‌ترین ویژگی ایرانی‌ها دانست و گفت: عشق عمیق به اهل بیت (ع) از طرف خدا به مردم ایران هدیه شده است؛ در مشهد دیدم که همه داوطلبانه خدمت می‌کردند که این نشانه عشق و ارادات ایرانی‌ها به اهل بیت(ع) است، شما امام خمینی را داشتید. شما به قرآن و عترت عشق می‌ورزید و این بر اساس حدیث ثقلین است.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.