Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حقیقت هدایت نوری است که متناسب با ویژگیهای شخصی پیامبران در کتب آسمانی تجلی یافته و به دلیل آنکه پیامبر خاتم(ص) انسان کامل است منشور ایشان نیز شفافترین منشور محسوب میشود.
علیرضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی با اشاره به تقریرهای مختلف در مورد حقیقت هدایت درباره «لوح محفوظ» و «امالکتاب»، اظهار کرد: بنا بر تقریری که ما از واژه «کتاب» داشتیم، «امالکتاب» به معنای مادر کتابها، منشأ، مخزن، اساس و محل جمع معنای کتابهای آسمانی است. علامه طباطبایی در خصوص آیات زخرف مطلبی را بیان میکنند که به آیه دوم سوره لقمان بسیار نزدیک است. در آیه دوم سوره لقمان بیان شده «تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ» و در آیه چهارم سوره زخرف نیز اینگونه بیان میشود که «وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ»؛ بنابراین در هر دو آیه کلمات «حکیم» و «کتاب» به کار رفته است.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی در اینباره میگوید که نامگذاری «لوح محفوظ» به «امالکتاب» به این دلیل بوده است که سرمنشأ همه کتب آسمانی است و منظور از حکیم بودن قرآن این است که قرآن در جایگاه اولی و اصلی خود در امالکتاب، تفصیل و تقسیمی به سوره، آیه و کلمات نداشته و این تفصیل پس از آن که قرآن به صورت قرآن عربی درآمده است، انجام شده است.
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر آیه هفتم سوره آلعمران به صورت مفصل در مورد «تأویل» تعبیرات عجیبی را بیان میکنند. ایشان میگویند که تأویل قرآن، رسیدن به حقیقت قرآن در لوح محفوظ است که نه از سنخ لفظ است و نه از سنخ معنا. ما همواره بیان میکنیم که با گذر از لفظ به معنا میرسیم، اما علامه میگوید که حقیقت قرآن نه لفظ است و نه معنا. زمانی که مقولاتی همچون مادر، صداقت، محبت و... بیان میشود مفهومی در ذهن ایجاد میشود، اما سؤال اینجاست که آیا آنچه در ذهن شکل میگیرد، لفظ دارد؟ در واقع آن را با لفظ بیان میکنیم، اما آنچه در ذهن به وجود میآید از جنس لفظ نیست.
آزاد خاطرنشان کرد: علامه بیان میکند که حقیقت قرآن در امالکتاب چنان نوری است که این نور و حقیقت هدایت در لوح محفوظ و در امالکتاب وجود دارد؛ این حقیقت لفظ نیست، اعراب ندارد، سوره و آیه نبوده و قابل تجزیه به اجزا هم نیست، بلکه حقیقتی بسیطه است. این حقیقت هدایت به موسی تابید و تورات شد، به عیسی تابید و در انجیل تجلی یافت و به محمد مصطفی(ص) تابید و قرآن شد. این حقیقت همانند نوری است که به منشورهای مختلفی میتابد و به تناسب ابعاد و تراش منشور، زاویه تابش این نور به منشور و شفافیت منشور، نور متفاوتی ایجاد میکند.
وی عنوان کرد: به دلیل آنکه پیامبر خاتم(ص) انسان کامل است، به این ترتیب منشور ایشان نیز شفافترین منشور محسوب میشود. بنابراین این نور ازلی و ابدی در این منشور تجلی اعظم پیدا کرده است. تجلی اعظم نور امالکتاب که مادر همه کتابهای آسمانی و محل جمع قوانین الهی و کائنات است، در منشور وجود پیامبر خاتم(ص) قرآن را به وجود میآورد. اگر چنین برداشتی از ماهیت قرآن داشته باشیم، نوع نگاهمان به قرآن تغییر پیدا خواهد کرد.
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: از جمله تبعات و لوازم پذیرش این دیدگاه و نگرش این است که ویژگیهای شخصی یک پیامبر در چگونگی دریافت حقیقت نقشآفرین است. همانطور که ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی مردم و قوم هر پیامبر در زمان نزول آیات و بعثت ایشان سنجیده میشده است، به همین نسبت نور ملکوتی لوح محفوظ و حقیقت هدایت الهی نیز با ویژگیهای پیامبری که آن را دریافت میکند، متناسب است.
آزاد تصریح کرد: عمده رویکردی که عارفان نسبت به قرآن دارند و آنچه علامه طباطبایی در ذیل آیه چهارم سوره زخرف و آیه هفتم سوره آلعمران در خصوص حقیقت قرآن و تأویل بیان میکند، چنین برداشت عارفانهای است. امام خمینی(ره) نیز در جمله معروفی در این خصوص بیان کردهاند که «جبرئیل را نیز پیامبر نازل میکرد». این حقیقت قرآن و این نوع نگرش به قرآن، راه را برای تفسیرهای عصری، کاربردی و امروزی از قرآن باز میکند که ماهیت قرآن جزء قدیمیترین مباحثی است که در زمینه عقاید اسلامی وجود دارد.
وی اضافه کرد: سهروردی مجموعه وصیتنامهای به فرزند خود نوشته است که در آن این جمله را بیان میکند که «قرآن را چنان بخوان که گویی بر خود تو نازل میشود». چنین رویکردهایی به قرآن در دیدگاه ابنعربی و بسیاری از عرفا موج میزند. بیان این دیدگاهها الزاماً به معنی قبول آنها نیست، اما تقریری متفاوت از تقریرهای مرسوم را بیان میکند که در سنت عرفانی ما سابقه دارد. این سنت عرفانی بسیار کاربستی است و زمینه را برای کاربردی کردن قرآن ایجاد میکند.
اخلاص زمینهساز کشف حکمت در انسانها است
استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: علامه طباطبایی «حکیم» را به معنای تجزیناپذیری بیان میکند به این معنا که این حقیقت جزء نداشته و بسیط است. با این حال برخی بیان میکنند «حکیم» به این معنی است که در آن باطل راه ندارد. نکتهای که در این خصوص میتوان بیان کرد این است که «لهو الحدیث» آیه ششم سوره لقمان در برابر «کتاب حکیم» آیه دوم بیان شده است. این موضوع نشانگر بیان موضوعات محتوایی در این سوره است و مباحث فقهی در این سوره وجود ندارد و به تعبیری این آیه عقاید انسان را بیان میکند.
آزاد با بیان اینکه «حکیم صفت خدا و صفت کلام خداست»، عنوان کرد: نتیجه سخن و کتاب حکیمانه، حکمت خواهد بود و چنانچه کتاب که میتوان از آن به عنوان ورودی نام برد، حکیمانه نباشد، در انسان نیز حکمت شکل نخواهد گرفت. روایت هر کس چهل شبانهروز خود را برای خدا خالص کند و تصمیم بگیرد در این چهل روز نیات او در هر کاری خالصانه برای خدا باشد، خداوند چشمههای حکمت را از قلب او بر زبانش جاری میکند نیز در این خصوص بیان میکند که حکمت در دل مؤمن و انسانها وجود دارد، اما برخی عوامل مانع جوشش این چشمهها به سوی زبان، عقل، چشم، گوش، دست و... میشود که اخلاص در راه خدا این موانع را بر میدارد.
وی اضافه کرد: به عبارتی حکمت در انسانها به وجود نمیآید، بلکه کشف میشود. در بسیاری از آیات نیز دو واژه «کتاب» و «حکمت» در کنار یکدیگر آمدهاند. در برخی از آیات قرآن کتاب بر حکمت مقدم شده و در برخی دیگر حکمت بر کتاب مقدم شمرده میشود.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی با وجود تمیزکردن سبزیجات توسط مصرفکنندگان و فروشندگان باقیمانده باکتری روی برگهای سبزیجات میتواند گاهی اوقات باعث مسمومیت غذایی شود. نتایج تحقیق جدید نشان میدهد که آب القاءشده با حبابهای صوتی و میکروسکوپی هوا، ممکن است کابوس دوری افراد از میز سالاد را از بین ببرد.
به نقل از نیوز، محققان دانشگاه ساوتهمپتون ایالاتمتحده میگویند: این روش علاوه بر ساخت تمیزکننده سبزیجات (برای سالاد) ممکن است باعث کاهش ضایعات موادغذایی و مقابله با مشکل مقاومت ضدمیکروبی شود.
درحالیکه خوردن منظم سالاد، میوه و سبزیجات برای حفظ سبک زندگی سالم مهم هستند اما این محصولات سبز بسیار حساس به آلودگی باکتریهای مضر نیز میباشند و علت آن نیز مسیر تولید تا دسترسی مصرفکننده است.
تعداد کمی از افراد سبزیجات آبپز مصرف میکنند، بنابراین شستوشو آخرین دفاع بین میکروبها و معده محسوب میشود. محققان معقدند که شستن محصولات با صابون یا مواد ضدعفونیکننده نیز ایده خوبی نیست.
اما آب به تنهایی حذف کلیه باکتریها را تضمین نمیکند. با توجه به این نکته، گروه تحقیقاتی سعی کردند، برگ اسفناج را با استفاده از جریانهای صوتی آب تمیز کنند سپس نتایج را با سایر برگهای اسفناج که فقط با آب شسته شده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.
محقق این تحقیق، پروفسور تیموتی لیتون اظهار کرد: «جریان آب، حبابهای میکروسکوپی و امواج صوتی را به پایین برگ منتقل میکند. در آنجا میدان صدا در سطح برگها و درون شکافهای برگ پژواک ایجاد میکند و حبابها را به سمت برگ و به داخل شکافها میکشاند. میدان صدا همچنین باعث میشود که دیوارحبابها خیلی سریع مواج شوند و به ماشینآلات میکروسکوپی «اسکراب (تمیزکننده)» تبدیل شوند. دیواره مواج حباب باعث میشود که جریانهای شدیدی در آب اطراف حباب حرکت کرده و میکروبها را از روی برگ حذف کنند. باکتریها، بیوفیلمها (زیست لایه، مجموعهای از یک یا چند نوع میکروارگانیسم) و خود حبابها پس از شستوشو، برگ را تمیز و عاری از بقایای آلوده میکنند.
نتایج نشان داد که برگهای اسفناج که فقط با آب اولتراسونیک فقط بهمدت دو دقیقه تمیز شدند، «بار میکروبی» بسیار کمتری را در مقایسه با برگهای شستهشده با آب معمولی نشان دادند. نکته مهم، آب اولتراسونیک به اسفناج آسیب نرساند و حتی به نظر میرسد که ماندگاری را افزایش داد.
نتایج این تحقیق در نشریه Ultrasound in Medicine and Biology منتشر شده است.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از هنرنمایی مراسم آیینی خواف خراسان و نقالی شاهنامه توسط استاد صادقزاده در محل غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه تهران خبر داد.
ابوالفصل مکرمیفر در خصوص برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران و حضور استان خراسان رضوی در این نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع دستی تهران از پنجم تا هشتم اسفند ماه در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
وی افزود: تاسیسات گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نمایشگاه به وسعت ۲۵۴ متر مربع حضور دارد. دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و تجهیزات هتلداری و تاسیسات گردشگری، گردشگری سلامت و هنرمندان صنایع دستی به ارائه معرفی زیرساختهای هنرهای سنتی و صنایع دستی خود خواهند پرداخت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: تولیدات و انتشارات فرهنگی شامل کتابچهها، پوسترها، فیلمها و کلیپهای تهیه شده در این نمایشگاه از طریق باکسهای تهیه شده در طول ایام نمایشگاه در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار خواهد گرفت.
مکرمیفر ادامه داد: گروه موسیقی آیینی از شهرستان خواف در طول نمایشگاه به هنرنمایی مراسم آیینی خراسان با مفاهیم تمنا، باران، داشت و برداشت محصولات کشاورزی خواهند پرداخت. همچنین نقالی شاهنامه توسط استاد صادقزاده در محل غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه تهران به اجرا در خواهد آمد.
وی یادآور شد: غرفههای خراسان رضوی در سالن شماره ۲۸ قرار گرفته و تمام هزینههای این نمایشگاه به صورت صد درصدی با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین تمامی اخبار تاسیسات گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در طول نمایشگاه از طریق فضای مجازی تهیه و اطلاعرسانی خواهد شد.
گفتنی است؛ نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران تنها رویداد معتبر و شناخته شده در صحنه بین المللی در زمینه گردشگری در ایران است که علاقه مندان از تمام جهان را به خود جلب میکند. غرفهداران این نمایشگاه متخصصین صنعت گردشگری هستند، در نتیجه تجربه مفید و منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان وغرفهداران رقم خواهد خورد. سازمان های مربوطه در بخش فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این رویداد را مناسبترین فضای موجود برای بهینهسازی ارتباط چهره به چهره میدانند.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی، رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۳۶ هزار و ۳۰۷ مرد میانسال از نظر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کاشمر غربالگری شدهاند.
مجتبی قائمی روز دوشنبه افزود: امسال، هفته سلامت مردان در شرایطی برگزار می شود که باهمه گیری بیماری کووید۱۹ مواجهیم و شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید- ۱۹ خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند که این پدیده آسیبهای جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می کند.
وی ادامه داد: در کل جهان، میزان ابتلا و مرگ و میر مردان از بیماری کووید- ۱۹ بنا به دلایل بیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نسبت به زنان بالاتر است لذا توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد.
رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت:در چنین شرایطی، اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان در خصوص سلامتی به طور کلی و بیماری کووید- ۱۹ به شکل اختصاصی ، مبتنی بر ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامههای بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام مراقبتهای به موقع در بیماریهای زمینه ای، می تواند به عنوان یک راهکار، برای عبور از این بحران باشد و این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و سازمانها و ادارات در خصوص اهمیت دادن به سلامت مردان در خانواده و جامعه است.
قائمی افزود: در کاشمر هم در رابطه با مردان خدمات مختلف شامل تن سنجی، ارزیابی الگوی تغذیهای، فعالیت بدنی و ارزیابی روان شناختی و همچنین غربالگری از نظر بیماری کووید-۱۹ با اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته است که در این شهرستان شاهد رشد شاخصهای مرتبط بودهایم.
وی از سرطان پروستات به عنوان شایعترین سرطان در بین مردان نام برد و اضافه کرد: بسیاری از بیماری های مردان، مانند بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ، فشارخون بالا، دیابت و اختلالات روانی با رعایت نکات سادهای قابل پیشگیری است و مردان میبایست قبل از آنکه دچار بیماری و عوارض آن شوند، به سلامت خود اهمیت دهند.
رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: یکی از اقدامات اساسی نظام سلامت در سالهای اخیر، به کارگیری مراقبتهای بهداشتی اولیه بوده که منجر به پیشرفتهای چشمگیری در سطح کلی سلامت مردم شده است اما همچنان یکی از مهمترین دغدغههای سیاستگزاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامتی است لذا با اجرای طرح تحول سلامت، خدمات سلامت در گروهای سنی مختلف جوانان یعنی گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، میانسالان یعنی گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال و سالمندان یعنی گروه سنی ۶۰ سال و بیشتر افزایش یافته است و مردان و تمامی افراد جامعه میتوانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات سلامت در نظر گرفته شده برای آنان با توجه به نیازهای دوره سنی که در آن قرار دارند بهره مند شوند.
به منظور حساس سازی کل جامعه اعم از زنان، مردان، مدیران و سیاستگزاران در خصوص مهمترین اولویت های سلامت مردان، هفته اول اسفند ماه با عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی نام گذاری شده است.
کاشمر با ۱۴۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.