Written by on
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات آن کشور بر لزوم ساماندهی برخی مشکلات و رفع موانع در حوزه روابط اقتصادی دوجانبه تاکید و بیان کرد: افق پیشروی تعامل اقتصادی میان ایران و افغانستان روشن است.
اتاق بازرگانی خراسان رضوی دوشنبه شب به نقل از "میرا جان سلیمان خیل" در نشست فعالان اقتصادی هرات با فعالان اقتصادی خراسان رضوی گزارش داد: عدم رعایت قوانین بطور یکسان در همه مناطق ایران یکی از دغدغههای تجار و سرمایهگذاران افغانستانی است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال قوانین مرزی همچون لزوم همراه داشت گذرنامه، اخذ روادید معتبر، برگ سبز و پرداخت هزینههای مرتبط در "گذرگاه مرزی دوغارون" شهرستان تایباد استان خراسان رضوی بطور کامل رعایت میشوند اما اجرا و رعایت همین قوانین در "گذرگاه مرزی ماهیرود" واقع در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی که اخیرا راهاندازی به درستی صورت نمیگیرد.
ایران و افغانستان ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک از "دهانه ذوالفقار" واقع در شهرستان کلات خراسان رضوی به عنوان شمالیترین نقطه تا "ملکسیاه کوه" واقع در شهرستان هیرمند استان سیستان و یبچستان در جنوبیترین نقطه آن دارند.
هماینک سه گذرگاه رسمی مرزی در طول خط مرزی ایران و افغانستان وجود دارد که شامل "دوغارون" شهرستان تایباد در خراسان رضوی، پایانه مرزی "ماهیرود" (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی و "میلَک" در شهرستان هیرمند استان سیستان و بلوچستان هستند.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات گفت: خودروها حامل افراد فاقد گذرنامه، روادید، برگ سبز گمرکی و ضمانهای لازم در مرز ماهیرود خراسان جنوبی رفت و آمد دارند. این وضعیت سبب نگرانی بازرگانان افغانستانی بخاطر کاهش سود کار آنها در این مسیر شده است.
وی افزود: قوانین این بخش میبایست بطور یکسان در همه مناطق رعایت شوند تا بستر رقابت عادلانه فراهم آید و فعالان اقتصادی متضرر نشوند.
سلیمان خیل بر اهمیت تلاش و مطالبهگری بخش خصوصی افغانستان برای پیگیری حل برخی از مشکلات تاکید و بیان کرد: اگر همین مطالبهگریها نبود چالشها و مشکلات به مراتب بیشتر میشدند. فعالان بخشهای خصوصی و دولتی باید بدانند که تاجران و سرمایهگذاران خارجی به مثابه سفیران اقتصادی بدون مرز هستند و درها به روی آنان گشوده میشود حتی صرفنظر از مسائل سیاسی لذا از این منظر جایگاهی مهم دارند.
وی به تاکیدان مسوولان ایرانی بر حمایت از سرمایهگذاران خارجی نیز اشاره و بیان کرد: به رغم آن تاکیدات هنور در صحنه عمل نتیجه لازم کسب نشده است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در هرات همچنین اعلام آمادگی کرد تا در چارچوب این اتاق بازرگانی ظرفیتها و مسائل مشترک بازرگانان دو کشور را در سطوح مختلف مسوولان افغانستان پیگیری کند.
تکرار مشکلات
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در نشست فعالان اقتصادی هرات و خراسان رضوی گفت: بخشی از مشکلات در تعاملات اقتصادی با کشور همسایه سالها است که به دفعات تکرار میشوند اما همان میزان که از بیان مکرر آن خسته شدهایم، در ظاهر امر متولیان نیز ارادهای برای چارهجویی و ریشهیابی موثر و بلندمدت مشکلات نداشتهاند.
محمود سیادت به کوتاهی بخش خصوصی و تشکلهای اقتصادی دو کشور اشاره و بیان کرد: برخی مشکلات کوچک مثل تهیه باسکول در بخش افغانستانی مرز دوغارون وجود دارد که بخش خصوصی افغانستان میتواند آن را تامین کند اما گامی برای آن برنمی دارد که جای تامل دارد و به طور طبیعی مشکلاتی از این دست در هر دو طرف قابل مشاهده است.
وی همچنین بر استمرار تعاملات خوب استان خراسان رضوی و ولایت هرات تاکید و بیان کرد: باز شدن محورهای جدید تجاری همانند محور میلک-چابهار که یک مسیر اقتصادی بوده و هر روز پُررونقتر میشود یا تکمیل خط راه آهن خواف-هرات یک فرصت به شمار میرود.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: سد قوانین و موانعی که بعضا در همه جای کشور یکسان نبوده و ناشی از رویکردهای مدیران منطقهای است نیز مساله دیگری به شمار میرود و باید قوانین موجود به طور یکسان در تمام مناطق اجرا و امتیازاتی برای مناطق محروم در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: اگر ترانزیت برای کشور ما سودده است باید موانع آن برداشته و شرایط آن آسان شود و نگاه به ظرفیتهای این بخش از منظر اقتصاد و رونق آن باشد.
سیادت همچنین به مشکلات مزمن در مرز دوغارون اشاره و بیان کرد: این چالشها قدیمی هستند و بارها از آن سخن گفتهایم اما انگار ارادهها برای حل این مسائل نیست.
وی گفت: بررسیها نشان میدهد که فقدان مدیریت واحد مرزی در منطقه دوغارون باعث شده است تا عملکرد دستگاههای متولی با نقیصههای جدی مواجه باشد چنانکه یک خلاء کوچک هم میتواند تا روزها ترافیک و معطلی ایجاد کند.
نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر عملکردها در هر مرز کشور متفاوت از سایر مرزهاست و این چندگانگی ها، حمل و نقل تجاری را با نوسان مواجه میکند و به طور مشخص مانع از توسعه تجارت ما با کشور افغانستان بوده است.
وی آینده تعاملات اقتصادی دو کشور را روشن ارزیابی و بیان کرد: اگر روابط اقتصادی دو کشور بر محور برد-برد تعریف شود سایر مشکلات نیز حل میشود.
سیادت گفت: واقعیت این است که دو استان خراسان رضوی و هرات پیوندی عمیق دارند و اگر این دست گفت و گوها به اراده و در ادامه به عمل منجر شوند میتوانیم مکمل یکدیگر بوده و اقدامات بزرگی را به انجام برسانیم.
بازرسیهای طولانی عامل ترافیک سنگین
عضو هیات مدیره انجمن حمل و نقل هرات نیز در ادامه نشست فعالان اقتصادی هرات و خراسان رضوی از بازرسیهای طولانی در نقطه صفر مرزی به عنوان یکی از دلایل بروز ترافیک سنگین یاد و بیان کرد: گاهی این بازرسیها، سبب توقف ۱۵ روزه کامیونها میشود که بهتر است بازرسی در داخل منطقه ویژه انجام شود.
محمد سرحدی تامین امنیت و انجام تضامین لازم در خصوص رانندگان و همچنین انجام بازدیدهای غیر آشکار توسط اعضای اتاق بازرگانی را ضروری توصیف و بیان کرد: عرضه سیمان پاکستانی با نام سیمان ایرانی یک چالش جدی است که باید مورد توجه و رسیدگی قرار بگیرد.
ظرفیت صادرات گاز ایران
رییس اتحایه گاز غرب هرات نیز در این نشست با اشاره به سرمایهگذاری جمعی از فعالان اقتصادی افغانستانی در حوزه صادرات و حمل گاز مایع (LPG) از ایران به کشورش گفت: امکانات و تسهیلاتی که امروز در مرز ماهیرود به ناوگان حمل و نقل سوخت ارائه میشود باید در مرز دوغارون نیز به همان نسبت فراهم شود.
عبدالظاهر توخی بر لزوم پرهیز از دوگانگی تاکید و بیان کرد: بخش خصوصی افغانستان علاقهمندی خود را برای دریافت گاز از ایران اعلام کرده است اما موانع موجود میتواند در صادرات این محصول مشکلاتی را رقم بزند و رقبا را در این بخش پیش بیندازد.
همچنین حاضران در نشست فعالان اقتصادی هرات و خراسان رضوی در جمعبندی جلسه خود بر چند نکته تاکید کردند که شامل درخواست هیات افغانستانی برای همسانسازی و اعمال رفتارها و کنترل مرزی مشابه در مورد رفت و آمد ناوگان و همچنین برخورد با رانندگان از سوی بخش دولتی ایران، حذف هزینههای رسمی و همچنین با توجه به توقف اجباری و درازمدت دو هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل بار صادراتی و ترانزین در مرز دوغارون، درخواست افزایش تعداد خروجی مرزی و شتاب و سهولت در حرکت خودروهای باری در مرز دوغارون بودند.
Written by on
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: درحال حاضر ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی کلانشهر مشهد تصفیه نمیشود و استفاده حداکثری از پساب خروجی واحدهای تولیدکننده و بازچرخانی آن به رغم پیگیریها همچنان حرکتی لاکپشتی دارد.
به گزارش روز سه شنبه اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تورج همتی در شصت و سومین نشست تخصصی اعضای کمیته ساماندهی فاضلاب خراسان رضوی افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص لزوم استقرار سیستم تصفیه فاضلاب برخوردی سلیقهای نیست و عدم ساماندهی خروجی فاضلاب طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته میشود که خوشبختانه درخراسان رضوی مرجع قضایی به موضوع ورود کرده و این مهم با جدیت پیگیری میشود.
وی ادامه داد: معجزهای برای مدیریت فاضلاب در کار نیست و لازم است متولیان امر برای بازچرخانی پساب خروجی واحدهای تولیدکننده اهتمام و جدیت لازم را بر اساس تکلیف قانونی خود به کار برند.
دبیر کارگروه ساماندهی فاضلاب خراسان رضوی همچنین با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت کشاورزی در اراضی حاشیه رودخانه حفاظت شده کشف رود گفت: سیاست انعطافگرایانه محیط زیست بر خروج از بحرانی متمرکز است که به نام معضل کشف رود به طول صدها کیلومتر فاضلاب بر بستر خود جاری میکند و سلامت مردم را با محصولات آلوده به مخاطره میاندازد.
همتی افزود: سیاست انتقال پساب از دشتهای بحرانی به عنوان آب مازاد به مناطق دیگر و با توجیه تعادلبخشی دشتها، امری غیرکارشناسی و اشتباه است و در شرایطی که دشت مشهد دچار بحران فرونشست شده است و نیاز جدی به پسابهای تصفیه شده دارد انتقال پساب مازاد به منطقه دیگر توجیه کارشناسی ندارد.
وی ادامه داد: طی ۱۵ روز آینده بازدید مشترکی از سوی حفاظت محیط زیست و شرکت شهرکهای صنعتی نیشابور به منظور اعلام رسمی فهرست واحد های آلاینده انجام خواهد شد.
در این نشست مقرر شد ضمن بازدید مشترک شرکت آبفا و سازمان جهاد کشاورزی از اراضی پایین دست تصفیه خانه نیشابور، ظرفیت موجود جهت استفاده از فاضلاب برای آبیاری درختان غیر مثمر مورد بررسی قرار گیرد و به منظور عدم استفاده از فاضلاب برای کشت مستقیم محصولات غذایی، هرگونه قرارداد بهرهبرداری از فاضلاب به این منظور مورد پیگرد قانونی واقع شود.
همچنین مصوب شد شرکتهای آبفا و آب منطقهای در شهرهایی که تصفیهخانه در آنها اجرا نشده است قبل از واگذاری هر پروژه، بستههای اقتصادی مربوط به استفاده از پساب را مشتمل بر سرمایهگذاری در حوزه ساخت تصفیهخانه، شبکه جمعآوری فاضلاب و چگونگی استفاده از فاضلاب مورد بررسی قرار دهند.
برنامهریزی لازم در خصوص استفاده از ظرفیت غیرفعال تصفیه خانه نیشابور و نیز اعلام رسمی و مکتوب ضرورت استفاده بهینه از فاضلاب تصفیهخانه تربتحیدریه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان به معاونت هماهنگی و امور عمرانی استانداری از مصوبات مهم این نشست بود.
استان خراسان رضوی با ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از ۶ هزار واحد صنعتی و تولیدی است.
Written by on
گزارش تصویری چاپارطوس خراسان رضوی، غلامرضا صیادی،سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی و تیم امداد از پایگاه امداد و نجات باغچه و کامه بازدید کرد.
عکاس خبری، الیاس نازپرور
Written by on
فرماندار فریمان گفت: این شهرستان با ۱۵۶ پارچه آبادی در بسیاری از روستاهای خود با مهاجرت معکوس ساکنان بومی و بازگشت آنان به روستا رو به رو شده است.
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی، عباسعلی صفایی افزود: در حال حاضر نرخ اشتغال پایدار در این شهرستان از متوسط کشور و استان بالاتر است و حتی در دوره کرونا افزون بر ۶۰۰ فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: افزایش فرصتهای شغلی و فعالیتهای مرتبط با صنعت و تولید در روستاها نیز موجب جذب اشتغال و رشد جمعیت در این محیطها شده است چنانکه در فصول برداشت محصول مانند ماههای شهریور و مهر، شهرستان کمبود نیروی کار روستایی خود را از شهرستانهای همجوار تامین میکند.
فرماندار فریمان گفت: مهاجرت معکوس یاد شده منجر به افزایش سکونت در روستاهای پرجمعیت شهرستان شده است به حدی که اکنون برخی روستاها برای ساخت و ساز ضابطه مند نیازمند اصلاح طرح هادی روستایی هستند.
صفایی افزود: در بخش قلندرآباد و در روستاهای کاریز حاج محمدجان و تقی آباد و در بخش مرکزی نیز در روستاهای قلعه نو، احمدآباد، موسیآباد و باغ سالار نیازمند بازنگری جدی در طرحهای هادی هستند و این موضوع به مطالبه اصلی اهالی این مناطق برای ساخت منازل تازه تبدیل شده است.
وی جمعیت شهرستان فریمان را حدود ۱۱۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: این شهرستان دارای چهار شهر فریمان، فرهادگرد، قلندرآباد و سفید سنگ و ۱۵۶ پارچه آبادی است.
فرماندار فریمان گفت: ۹۶ روستا در فریمان دارای دهیاری است و ۵۵ درصد جمعیت این شهرستان ساکن چهار شهر یاد شده هستند اما باید توجه داشت که شهرهای این شهرستان کوچک هستند و در واقع کارکرد عمده آنها کشاورزی است.
شهرستان فریمان در فاصله ۸۷ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.
Written by on
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مرز جدید گمرکی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به زودی در منطقه "شمتیغ" شهرستان خواف در جنوب شرقی این استان ایجاد میشود.
به گزارش چاپارطوس خراسان رضوی، علی رسولیان پیرامون نتایج نشست اخیرش با معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: مرز شمتیغ در خراسان رضوی گذرگاه رسمی مرزی گمرکی و محل عبور راهآهن خواف – هرات است.
وی ادامه داد: ایجاد "مرز گمرکی شمتیغ" که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است تا در آینده نزدیک به عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود مزایای اقتصادی زیادی برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای ایجاد خط ریلی از خواف در جنوب شرق این استان تا روستای "روزنک" در حوالی هرات داخل خاک افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین شده و عملیات اجرایی آن به سرعت در حال انجام است.
وی افزود: ظرف کمتر از دو ماه آینده پروژه خط راهآهن تا روستای روزنک تکمیل و طی مراسمی با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان بهرهبرداری میشود.
رسولیان ادامه داد: یکی از دلایل اصلی تجمع کنونی کامیونها در دوغارون ظرفیت پایین این گذرگاه مرزی برای پذیرش حجم زیاد کامیونها است که همواره به عنوان مشکل اصلی در حوزه امور اقتصاد مرزی خراسان رضوی مطرح بوده است.
وی گفت: ایجاد خط ریل در مرز ایران و افغانستان و تبادل کالا از طریق راهآهن نه تنها هزینههای ترانزیت و صادرات کالا را برای ایران کاهش میدهد بلکه دیگر شاهد تجمع و معطلی کامیونها در مرز دوغارون نخواهیم بود.
تاکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه به مباحث مطرح شده در دیگر نشست خود با اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" در ارتباط با روابط اقتصادی با افغانستان اشاه و بیان کرد: این نشست به سبب اهمیت سهم خراسان رضوی در انجام حجم عمده مبادلات تجاری ایران با افغانستان برپا شد.
وی افزود: موارد مربوط به شتاب در بهرهبرداری راهآهن خواف - هرات، تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر در مرزهای دو کشور و روابط مطلوب بین خراسان رضوی و هرات در این نشست مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.
رسولیان ادامه داد: اعضای ستاد اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین سفر استاندار خراسان رضوی به هرات یا سفر استاندار ولایت هرات را به مشهد مهم ارزیابی کردند تا از این طریق شرایط بهتری برای مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شده و بتوان موضوعات فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور را بهتر پیگیری و حمایت کرد.
وی گفت: صادرات فرآوردههای نفتی و باقی کالاها از خراسان رضوی به افغانستان و همکاریهای بیشتر گمرکی بین دو کشور دیگر موضوع مورد بررسی در نشست اخیر با اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" بود.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: بر این اساس مقرر شد این موضوعات در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان که در آینده نزدیک برگزار میشود مورد بررسی قرار گیرند.
وی "توسعه روابط اقتصادی، کاهش هزینههای تبادل کالا در مرز دوغارون، ساماندهی مرز بین دو کشور به ویژه ایجاد امکان و تاسیسات مورد نیاز در گذرگاه دوغارون و همچنین توسعه همکاریهای مشترک دو کشور" را از دیگر مواردی برشمرد که در این نشست مورد تاکید قرار گرفتند.
راهآهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومترش در خاک افغانستان است. تاکنون ۶۰ کیلومتر از بخش برونمرزی این مسیر ریلی توسط مجری ایرانی اجرا شده است. طراحی و اجرای بخش باقیمانده این مسیر راهآهن مرزی توسط افغاستان انجام میشود.
ساخت راهآهن خواف - هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را واقع در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل میکند.
پیشبینی شده با تکمیل و بهرهبرداری این خط آهن سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر توسط آن جابهجا شود.
دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران، از چندی پیش آماده بهرهبرداری است.
اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راهآهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر اقتصادی کریدور جنوب به شمال از طرحهای کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهرهبرداری آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بینالمللی فراهم میکند.
راهآهن خواف - هرات سبب احیای جاده باستانی ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
همچنین افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی نیاز مبرم به دسترسی به آبهای آزاد دارد و در این راستا اتصال ریلی به شبکه راهآهن ایران برای آن کشور دوست و همسایه اثرات اقتصادی بسیار به دنبال دارد. افغانستان امسال با تکمیل مسیر راه آهن خواف – هرات به آبهای آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل میشود.
ایران بزرگترین شریک تجاری افغانستان محسوب میشود بطوری که حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای کشورمان برای مبادلات تجاری با افغانستان باز بوده است.