Written by on

خراسان رضوی/چاپارطوس علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی‌ در خصوص انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی که با محوریت ارتقای فرهنگ قرآنی تشکیل شد، مدتی است که هیچ فعالیتی ندارد و برگزاری جلسات آن در استان‌ها پیگیری نمی‌شود، در حالیکه برگزاری نشست‌های این شورا برکات زیادی به همراه داشت.

وی ادامه داد: با برگزاری نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نهادها از فعالیت‌های قرآنی یکدیگر مطلع می‌شدند و این باعث همگرایی و هم‌افزایی بیشتر نهادهایی بود که فعالیت قرآنی انجام می‌دادند؛ لذا ضرورت دارد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور مجدد احیا شود.

مهدوی‌خواه گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های مهم و زیربنایی در تربیت جامعه است، اما سؤال اینجاست که چرا به اهمیت و گستره کار آموزش و پرورش توجه نمی‌شود و اعتبارات قرآنی به تناسب حجم فعالیت‌ها و گستره فعالیت‌های این دستگاه تخصیص نمی‌یابد.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: متأسفانه به آموزش و پرورش به‌عنوان یک نهاد مصرف‌گرا نگاه می‌شود؛ لذا بودجه‎ای برای فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مجزا به این دستگاه تخصیص داده نشده و حتی مسابقات قرآن در مرحله استانی نیز با اعتبارات درون‌سازمانی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اکثر بودجه قرآنی در هر استان صرف برگزاری نمایشگاه قرآن می‌شود و در این خصوص دست دانش‌آموزان از اعتبارات در زمینه قرآنی خالی است، این امر باید اصلاح شود و فارغ از بودجه‌بندی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضروری است تا نمایندگان به عظمت و گستردگی کار آموزش و پرورش دقت بیشتری داشته باشند.

مهدوی‌خواه بیان کرد: ما در استان ۶۳ دارالقرآن داریم که فعالیت‌های قرآنی این مراکز با مؤسسات قرآنی سطح استان برابری می‌کند و حتی تعداد مخاطبان ما در یک دارالقرآن به ۴۰۰۰ نفر هم می‌رسد، ضمن اینکه در گستره کار قرآنی بالغ بر ۱۳۰ هزار مخاطب قرآنی داریم که در این مراکز مشغول یادگیری قرآن هستند.

رئیس اداره قرآن و عترت آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کرد: مسئولان امر و نمایندگان مجلس در تعریف بودجه قرآنی به این فعالیت‌های آموزش و پرورش توجه کنند و این نهاد پرمخاطب را از تخصیص بودجه قرآنی محروم نکنند.

وی اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش به‌دنبال نخبه‌یابی و نخبه‌پروری نبوده و نیستیم؛ چرا که فعالیت قرآنی در آموزش و پرورش برای همه دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه است اما بسیاری از مؤسسات قرآنی قرآن‌آموزانی را که حاصل کار آموزش و پرورش است به نفع خود تصاحب کرده و از این طریق به اعتبارات و بودجه‌های قرآنی دست پیدا می‌کنند.

مهدوی‌خواه گفت: کار برای نوجوانان و دانش‌آموزان در سنین نوجوانی تأثیرگذار و ریشه‌ای است. ما در استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که برای این تعداد از مخاطبان کار در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام می‌شود؛ لذا محروم بودن آموزش و پرورش به‌عنوان یک ظرفیت عظیم در حوزه تعلیم و تربیت از بودجه قرآنی، قابل‌ تأمل است.

منبع/ایکنا

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest.