Written by on
هرچند در سالهای اخیر تصادفات و تلفات جاده ای در خراسان رضوی روند کاهشی داشته است اما چشم اندازها برای تداوم این روند آنچنان امید بخش نیست.
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی سوانح و تصادفات رانندگی، علاوه بر ایجاد خسارتهای بزرگ روحی، جانی و مشکلات عدیده اجتماعی، سالانه حدود هفت درصد از تولید ناخالص ملی کشور را می بلعد که رقم قابل توجهی است.
عوامل تصادفات جاده ای از سه ضلع جاده، وسیله نقلیه و عوامل انسانی تشکیل شده است، حال آنکه رشد تولید وسایل نقلیه در ایران مشهود بوده و از طرف دیگر طول راهها نیز به شدت افزایش یافته است.
تب راهسازی
براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراهها و بزرگراههای کشور کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود اما اکنون این میزان به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر رسیده است. همچنین قبل از انقلاب اسلامی طول راههای روستایی کشور حدود سه هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره گفت: خراسان تا پیش از تقسیم به سه استان در اوایل دهه ۱۳۸۰ با ۳۱۳ هزار و ۳۳۵ کیلومتر مربع مساحت، ۵۳۱ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۴۸۴ کیلومتر راه فرعی و ۱۱۸ کیلومتر راه آسفالته روستایی داشت.
محمد پارسا افزود: اما هم اینک استان خراسان رضوی به تنهایی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع مساحت، رشد چشمگیر در توسعه و ساخت راههای زیرپوشش اداره کل راه و شهرسازی داشته و دارای هزار و ۲۶۴ کیلومتر راه اصلی و سه هزار و ۹۵۹ کیلومتر راه فرعی است همچنین ۹۴ درصد جمعیت روستاهای بالای ۵۰ خانوار در این استان از راه روستایی برخوردارند.
به گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی این استان با ۱۱۰ کیلومتر آزادراه رتبه نهم، هزار و ۷۲ کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، هزار و ۲۸۹ کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و سه هزار و ۹۵۰ کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم را در میان استانهای کشور دارد.
از سوی دیگر خراسان رضوی با ۲۰ هزار و ۵۷۴ کیلومتر طول کل راههای برون شهری بعد از استان فارس در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.
کاهش قربانیان سوانح جاده ای خراسان رضوی
از زمان شکل گیری خراسان رضوی مطابق آمار رسمی شمار تلفات رانندگی در جاده های این استان در سال ۱۳۸۳، دو هزار و ۴۶۹ نفر بود که در سال ۱۳۹۶ به ۷۳۳ نفر کاهش یافت، یعنی در مدت ۱۳ سال تلفات جاده استان ۷۰ درصد کمتر شد.
البته این روند همچنان ادامه یافته است اما کارشناسان دلایل این کاهش در سالهای اخیر را دلایل بنیادی و ایمنی بخش جاده ارزیابی نمیکنند.
راهداری خراسان رضوی اردیبهشت ماه اعلام کرد طی سه سال گذشته روند تلفات جاده ای در این استان روند کاهشی اما با شیب ملایم داشته است نکته قابل توجه اینکه در بهار ۱۴۰۰ تاکنون آمار رسمی تلفات انسانی در سال ۱۳۹۹ توسط پزشکی قانونی منتشر نشده است.
در ادامه انتشار آمار مثبت کاهش حوادث جاده ای پلیس راه خراسانرضوی اعلام کرد: سوانح رانندگی در جادههای این استان در سال ۹۹ حدود ۴۷ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته و تعداد مجروحان ناشی از سوانح رانندگی نیز در این مدت ۲۵ درصد و تعداد متوفیان هم ۲۶ درصد کاهش داشته است.
پلیس راه خراسان رضوی، برخورد با تخلفات حادثهساز، اعمال قانون در سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و همچنین افزایش حضور فیزیکی پلیس در طول جادهها در کنار عملکرد مثبت سامانههای هوشمند را از عوامل کاهش تصادفات عنوان کرد.
خراسان رضوی و مشهد به عنوان مقصد سفر جاده ای سالانه دستکم ۲۰ میلیون ایرانی نیز تحت تاثیر این تغییرات در سالهای آینده قرار دارد.
رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: به خاطر شیوع کرونا تردد در جاده های استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.
ابوالفضل حسینی عشرت آباد میزان کاهش تردد در بهار سال گذشته را ۳۸ درصد عنوان کرد.
وی افزود: با این حال سرعت تردد در جاده ها به دلیل خلوتی آنها افزایش داشته و آمارها نشانگر افزایش تخلفات سرعت است.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز گفت: در پی محدودیتهای ناشی از کرونا، کاهش تردد و کنترل سرعت خودروها در جادههای کشور دلیل اصلی کاهش شمار جانباختگان تصادفات جادهای در نیمه نخست پارسال بوده است.
فرهاد صالحیان افزود: براساس آمار ۶ ماه نخست پارسال پزشکی قانونی، کاهش تردد جادهای به عنوان عامل کاهش تصادفات موجب کاهش ۱۵.۹ درصدی تلفات رانندگی در جادههای کشور شده است.
وی ادامه داد: با کاهش ۱۹.۲ درصدی تردد جادهای در کشور طی این مدت که متاثر از شیوع کرونا بوده است جان باختگان ناشی از تصادفات جادهای نیز ۱۵.۹ درصد کاهش یافت این در حالی است که شمار جان باختگان ناشی از تصادفات جادهای در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن ۲.۵ درصد افزایش داشته است.
ایمن سازی جاده
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی به روند میان مدت و چند ساله ایمن سازی جاده های استان اشاره و بیان کرد: در اجرای مصوبات چند سال قبل برای کاهش تصادفات، ۱۴۷ نقطه در طول راههای استان به عنوان نقاط پرتصادف و دارای تصادف شناسایی شد که از این تعداد ۶۰ نقطه پرتصادف بوده و در اولویت رفع و اصلاح قرار داشت.
ابراهیم نصری افزود: تاکنون ۳۳ نقطه از این تعداد ایمن سازی شده و اصلاح ۲۰ نقطه دیگر در دست اقدام قرار دارد.
تداوم مشکلات بودجه ای در مسیر بهسازی راهها
رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در تشریح وضعیت نامساعد راههای استان گفت: ۵۵ درصد راههای شریانی و اصلی و ۳۵ درصد راههای فرعی و روستایی این استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.
علی رجایی افزود: اگر عملیات ترمیم و اصلاح آسیبهای وارده به جاده به هنگام انجام نشود هزینه آن بخاطر تخریب راه مضاعف میشود.
وی ادامه داد: هزینه مورد نیاز برای استاندارد سازی جاده های استان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است اما با توجه به مشکلات مالی، بودجه راهداری به میزان کافی تامین و تخصیص داده نمیشود.
رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به رشد سرسام آور قیمتها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه خط کشی هر متر خط ممتد در جاده ۱۸ هزار تومان است و قیمت هر تن قیر به هشت میلیون تومان رسیده است، کمبود بودجه تداوم بهسازی و روکش آسفالت جاده ها را به تعویق انداخته و موجب کاهش ایمنی تردد در جاده می شود.
وی افزود: در حالی که همه ساله شرکتهای پیمانکار پس از پایان تعطیلات نوروز بهسازی جاده ها را آغاز می کردند اما به دلیل افزایش قیمتها، کمبود قیر و همچنین عدم تخصیص اعتبارات، ۲۵ درصد پیمانکاران پروژه های بهسازی راه های استان را آغاز کرده اند.
طرح علمی کاهش تصادفات جاده ای در گام نخست
فارغ از دلایل متعدد برای کاهش تصادفات، اقدامات علمی و زیربنایی در این زمینه در مراحل نخست قرار دارد در این راستا معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: مطالعات طرح جامع کاهش تصادفات در جاده های استان به اتمام رسیده و این طرح در کمیسیون ایمنی و ترافیک استانداری به تصویب رسیده است.
جواد وحدتی فرد افزود: از سال ۹۲ اطلاعات ترافیکی و تصادفات روی داده در جاده های استان در لایه های جی.آی.اس بارگذاری شده و با تکمیل مطالعات اکنون طرح جامع کاهش تصادفات، تدوین و ملاک عملکرد و تعیین کننده شرح وظایف دستگاه های متولی امور ترافیکی است.
وی ادامه داد: این طرح جامع سند راهبردی مصوب برای دستگاه های استان به منظور کنترل ترافیک و اجرای طرح های ارتقای ایمنی و کاهش سوانح و تصادفات جاده ای است که در معاونت عمرانی استانداری به تصویب رسیده و متناسب با تخصیص بودجه به زودی اجرایی خواهد شد.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تشریح عملکرد این طرح گفت: هم اکنون اطلاعاتی مانند مکان و زمان وقوع رویدادهای ترافیکی در سطوح مختلف جی.آی.اس بارگذاری شده و کارشناسان براساس عملکرد دستگاهها، عملکرد و وظایف نهادهای امدادی و ترافیکی را تدوین می کنند، به عنوان مثال با توجه به زمان و نحوه وقوع تصادفات در جاده مشهد - چناران، راهداری، پلیس راه و گروههای امداد و نجات حضور و فعالیت خود را در این جاده برنامه ریزی می کنند.
وی افزود: با اجرایی شدن طرح جامع کاهش تصادفات جادهای استان به نظر می رسد بتوان روند کاهش تصادفات را با شدت بیشتر ادامه داد.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیر آسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.
واقعیت کاهش تصادفات و تلفات جاده ای خراسان رضوی
براساس گزارشهای رسمی وزارت راه و شهرسازی به دلیل قیمت یارانه ای سوخت، افزایش تعداد خودرو و کاهش جذابیت حمل و نقل عمومی، تردد در جاده های درون شهری و برون شهری "خودرومحور" شده است همچنین افزایش جابهجایی بار صنعتی و معدنی از طریق جاده ها، کمبود بودجه ارتقای کیفی و کمی حمل و نقل عمومی و افزایش تقاضا برای جابهجایی با توجه به رشد اقتصادی موجب افزایش تردد جاده ای در کشور شده است که خطر افزایش تصادفات و تلفات جاده ای را در بر دارد.
Written by on
دکتر علی یزدانی، متخصص بیهوشی و رئیس بیمارستان قمر بنی هاشم(ع) جوین درباره این بیمار اظهار کرد: بیمار خانم میانسالی که با درد شکم و تهوع و استفراغ به این بیمارستان مراجعه کرده و در بررسی های انجام شده، توده ای در شکم وی مشاهده شد که به علت بزرگی و اثر فشاری آن، باعث انسداد روده ها در بیمار شده بود.
دکتر عادله هاشمی فرد، پزشک جراح این عمل نیز گفت: پس از بررسی و معاینات بالینی و آزمایشگاهی، بیمار توسط تیم جراحی اتاق عمل بیمارستان، مورد عمل جراحی قرار گرفت و خوشبختانه با موفقیت، توده مذکور که منشا تخمدانی داشت، بطول حدود ۲۰ سانتیمتر و وزن ۳/۵ کیلوگرم، از شکم بیمار خارج شد.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی، رنگ قرمز تیره که به معنای شرایط بدتر از قرمز است به تازگی در رنگ بندی کرونایی کشورمان گنجانده شده و خراسان رضوی نیز از آن بی نصیب نمانده است و اکنون سه شهرستان قوچان، سبزوار و گناباد این استان به رنگ قرمز تیره و قبل از سیاهی درآمده است.
بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک، هم اکنون ۱۸ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و قرمز تیره، ۹ شهرستان سرخس، باخرز، جغتای، فیروزه، داورزن، چناران، خلیل آباد، کوهسرخ و خوشاب در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان تایباد، خواف، رشتخوار، زاوه، فریمان و صالح آباد در وضعیت زرد قرار دارند.
در حال حاضر هیچ شهرستانی به رنگ آبی کرونایی در خراسان رضوی نداریم در حالی که در پایان اسفندماه ۱۸ شهرستان استان به رنگ آبی بودند.
متولیان حوزه سلامت خراسان رضوی اکنون با اعلام نگرانی از روند افزایشی مبتلایان به کرونا در این استان نسبت به رشد فزاینده و معروف به "آسانسوری" تعداد مبتلایان هشدار می دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: در حال حاضر و همگام با موج چهارم کرونا هزار و ۴۵۰ بیمار مبتلا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که رشد سه برابری را نسبت به گذشته را داشته است.
دکتر مهدی قلیان اول افزود: از کل بستری شدگان کرونا بیش از ۹۹۰ نفر مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که مشهد و ۱۴ شهرستان تابعه را زیر پوشش دارد و بقیه در بیمارستانهای دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور تحت معالجه هستند.
وی با اشاره به روند افرایشی مبتلایان کرونا در استان ادامه داد: بر اساس اعلام نرم افزار ماسک هم اکنون سه شهرستان قوچان، سبزوار و گناباد خراسان رضوی در وضعیت قرمز تیره بوده و با اوجگیری تعداد بستری شدگان کرونا رو به رو هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بستریهای روزانه در خراسان رضوی هم اکنون به ۳۴۱ نفر افزایش یافته است و این در حالی است که این تعداد در ابتدای فروردین ماه ۱۳۰ نفر بوده است.
قلیان افزود: ۲۹۷ نفر از آنان در بخشهای مراقبتهای ویژه تحت معالجه هستند و تعداد فوتی ها نیز همچنان ۲ رقمی است و روند افزایشی دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مراجعان به بخشهای سرپایی با علایم مشکوک کرونا در مراکز منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را سه هزار و ۲۰۰ نفر در روز عنوان کرد.
قلیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم گفت: میانگین رعایت اصول بهداشتی مبارزه با کرونا در شهرهای قرمز و نارنجی استان حدود ۵۱ درصد است که مصداق بارز هنجارشکنی است.
۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد و تربتحیدریه و دانشکده های تربتجام و نیشابور خدمات رسانی می شود.
Written by on
چاپارطوس/ خراسان رضوی ماه رمضان، ماه آگاهی بیشتر از حقایق هستی، تقویت اراده و آزادی از زنجیرهای درونی است. این ماه جانها را طراوتی جانانه میبخشد و چشم وگوش مومنان را با نوای معنوی همراه میکند.
اندونزی به عنوان پرجمعیتترین کشور مسلمان در جهان شناخته میشود؛ این کشور دارای فرهنگی غنی بوده و از این رو مردم این کشور هر ساله برای استقبال از ماه مبارک رمضان سنتها و آیین مخصوص به خود را برگزار میکنند که این مراسم به عنوان آداب و رسوم این کشور در اعیاد مذهبی شناخته میشود و گردشگران بسیاری را جذب این کشور میکند. علاوه بر اینها ذبح بز و یا گاو برای استقبال از ماه رمضان، آدابی است که تحت عنوان «مئوگانگ» و از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون برگزار میشود.
یکی از سنتهای خاص این کشور در استقبال از رمضان، ترقهبازی و آتشبازی کودکان در خیابان ها است که به یک فرهنگ در میان جامعه تبدیل شده است و اغلب در تعطیلات عید نیز دیده میشود؛ در دست گرفتن مشعل توسط مردم این کشور از دیگر رسوم اسقبال از ماه مهمانی خدا است.
از جمله آیینهای مردم این کشور در ایام ماه رمضان میتوان به صرف وعدههای سحر و افطار در کنار یکدیگر و عذرخواهی از اشتباهات گذشته اشاره کرد. زیارت درگذشتگان نیز از دیگر آداب این کشور در ماه رمضان است که در جهت زنده نگهداشتن یاد آنها و توجه به زندگی پس از مرگ صورت میگیرد.
مردم مسلمان این کشور در رمضان رویه زندگی خود را تغییر میدهند و بیشتر وقت خود را صرف عبادت، تلاوت قرآن و تردد به مساجد میکنند. مسلمانان این منطقه پس از رویت هلال ماه تا صبح در مسجد میمانند، طبل میزنند و آغاز این ماه را به یکدیگر تبریک میگویند. به علاوه مسلمانان اندونزی در عید فطر از خانههای خود خارج میشوند و ندای اللهاکبر سر میدهند.
مردم این کشور قبل از افطار و برای خرید خوراکیهای مخصوص این ماه مبارک به غرفههای غذایی که شامل غذاهای سنتی، نوشیدنیهای شیرین و بهترین غذاهای مخصوص افطار میشود، رفته و برای سفره افطار خود خوراکی تهیه میکنند؛ این سنت با نام «نگابورات» یا «بازارگردی در رمضان» شناخته میشود.
«ابهم» نوعی شیرینی شبیه به کیک است که در این ماه مورد استفاده قرار میگیرد؛ همچنین برنج به همراه ماهی، مرغ و گوشت غذای معروف و اصلی مردم این منطقه در این ماه محسوب میشود.
در کشور اندونزی تمام رستورانها و قهوه خانهها در طول روزهای ماه رمضان تعطیل و مساجد در طول شبانه روز باز هستند و هنگام غروب برای افطاری دادن به روزهداران آمادگی کامل دارند. گروهی از جوانان هر روز در هنگام سحری و افطار به خیابانها رفته و برای آگاه کردن مردم از مان افطاری و سحر به طبلزنی میپردازند و این اقدام در واقع نمادی از ماه رمضان در کشور اندونزی شناخته میشود.
از دیگر آداب مردم اندونزی در ماه مبارک رمضان میتوان به سنت «نیدران» اشاره کرد؛ این مراسم در دهمین روز از ماه رمضان برگزار میشود که طبق آن افراد شرکتکننده پس از اقامه نماز در آرامگاه والدین خود به خوردن غذا به صورت دسته جمعی میپردازند.
«بالیماو»، «پادوسان» و «وگدران» نیز از آیینهایی هستند که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان برگزار میشوند، که لزوم توجه به پاکیزگی درونی و ظاهری مسلمانان و روزهداران از جمله آداب برگزاری آنها به شمار میرود.
برگزاری مراسم شبهای قدر و احیاء نیز از دیگر رسومی است که در این کشور برگزار میشود. در این شبها تعدادی از ایرانیان مقیم اندونزی و خانوادههای آنها در محل اقامتگاه سفیر ایران در جاکارتا حضور داشته و مراسم سوگواری شهادت امام علی(ع) را برگزار میکنند.
مسلمانان اندونزی ده شب پایانی ماه رمضان را به شب زندهداری و عبادت سپری میکنند و معتقدند شبی از این شبها، شب قدر است. همچنین به مناسبت شب نزول قرآن کریم، مراسمی در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار و مراسم احیاء شبهای قدر به صورت سراسری از رادیو و تلویزیون این کشور پخش میشود.
عید فطر در اندونزی
عید فطر در اندونزی با نام «لباران» شناخته میشود. تعطیلات رسمی این عید سه روز است و «مادیک» یکی از آداب رایج در این روزها است که بر اساس آن افراد به منزل والدین خود رفته و به برگزاری جشن در کنار یکدیگر میپردازند.
مردم اندونزی در این روز غذاهای مخصوصی مانند «رندانگ»، «اوپور آیام» که مرغ پخته شده در شیره نارگیل است که در زمان افطار همراه با کوفته برنجی داخل برگ درخت خرما برای مهمانان تهیه شده و سرو میشود. در این روز کودکان لباسهای نو به تن کرده و از بزرگترها عیدی دریافت میکنند.با این حال به دلیل شیوع و همهگیری ویروس کرونا در ماه رمضان سال گذشته و امسال بسیاری از این آداب و رسوم در کشور اندونزی لغو شده و یا با محدودیتهایی برگزار میشوند. سال گذشته تمام سفرها طی تعطیلات عید فطر ممنوع اعلام شد و حملونقل عمومی بین شهرهای بزرگ نیز به حالت تعلیق درآمده بود و به سبب رعایت و اجرای این قوانین، دهها هزار سرباز در ایستگاههای بازرسی قرار گرفته بودند.
Written by on
چاپارطوس خراسان رضوی، با پیگیری های روحانی و دهیار روستای ایله از توابع بخش مرکزی شهرستان تایباد؛ مبنی بر عدم پوشش شبکه های تلویزیونی عصر امروز مدیر صدا و سیمای شهرستان به صورت حضوری از منطقه بازدید و مشکلات را جهت رفع معایب بررسی کرد.
رئیس صدا و سیمای شهرستان تایباد در این بازدید اظهار کرد: مطالبه مردم حق مسلم بوده و رفع معایب از وظایف دستگاه های اجرایی می باشد.
رضا جعفرزاده گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در مناطق کوهستانی برای پوشش شبکه های تلویزیونی بوجود می آید گسترش ساخت و سازها است. در بعضی مناطق کوه ها و تپه ها دید نقاط اتصال آنتن های خانگی با دکل صدا و سیما را کور کرده و مشکلات اینچنینی بوجود می آورد.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه بیشتر ساکنان این روستا از دکل روستای پشته بهره مند می شوند تقویت این نقطه انجام خواهد شد.
مدیر صدا و سیمای شهرستان تایباد بیان کرد: برای رفع کلی عیب بهتر است یک ایستگاه داخل روستای ایله تجهیز شود تا مردم این منطقه بدون مشکل بتوانند از شبکه های تلویزیونی بهره مند شوند.
گفتنی است، رئیس صدا و سیمای شهرستان تایباد به منظور بررسی نواقص موجود در آنتن دهی شبکه های تلویزیونی از دکل های روستاهی آبقه و پشته در بخش مرکزی این شهرستان که همجوار با روستای ایله هستند بازدید کرد.